ZABAWA SZTUKĄ


2023/2024 


https://photos.app.goo.gl/iocSFmt8p9jeJpo28


W tym roku zabawę sztuką zaczynamy od zadania  " Zakręcony obraz". 

Okazuje się, że sztukę można tworzyć wszędzie, nawet w kuchni. Wystarczy do wirówki zamiast sałaty włożyć kartkę i chlapnąć na nią trochę farby. Później tylko kręcić i kręcić i podziwiać co siła odśrodkowa robi z kleksami. Świetliczakom się spodobało - mamom być może trochę mniej 😉. Ale pamiętajcie nasi mali artyści, że nawet sztuka największych malarzy bywała niezrozumiała dla innych. 
Nasze prace wykorzystaliśmy do stworzenia instalacji inspirowanej twórczością Yayoi Kusama.

8. "Magiczne drzewo" - Yayoi Kusama tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby, Wśród jej prac można znaleźć również wyjątkowe drzewo, które pełne jest kropek. Niech będzie to dla Was inspiracja do stworzenia własnej instalacji,pamiętajcie o aspekcie ekologicznym.















 "Jadalny obraz" - o tym, że wszystko co nas otacza może być sztuką przekonały sie nasze świetliczaki realizując kolejne zadanie projektowe.
 
A gdyby tak odtworzyć  obraz "Krzyk" Muncha?

Edvard Munch, Krzyk | 1893, Nasjonalgalleriet, Oslo


















 "Nasz ulubiony artysta" - aby wykonać to zadanie wybraliśmy Pablo Picasso. Świetliczaki najpierw zapoznały sie z twórczością malarza a później postanowiliśmy, że spróbujemy wykonać portrety inspirowane jego pracami. W wykonaniu abstrakcyjnych portretów pomogła nam zabawa "Wyturlaj Pisasso". Połączenie zabawy i twórczości sprawiło am dużo frajdy a efekty przeszły nasze oczekiwania.















1. "Freblowska konstrukcja" - Buckminster Fuller stworzył kultowy projekt

w postaci kopuły geodezyjnej, która w swojej formule przypominała

freblowskie konstrukcje. Przy pomocy ciecierzycy i wykałaczek stwórzcie

własne projekty przestrzenne. https://www.bbvaopenmind.com/en/science/leading-figures/buckminster-fuller-the-man-who-invented-the-future/




5. "Nasz ulubiony artysta" - 




7. "Druciane cuda" - Jean Tinguely, Marcel Duchamp, Yaacov Agam i przede

wszystkim Alexander Calder to przedstawicielami sztuki kinetycznej.

Stwórzcie przy pomocy drutów i materiałów odpadowych ruchome rzeźby

lub np. tzw. mobilki inspirowane Calderem.

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/494943

https://www.craiyon.com/image/mMhziHZJTraljjqDN8yFuQ

https://www.google.com/search?q=alexander+calder+paintings&tbm=isch&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjTmIzo98SEAxU0o_0HHW1VB3gQrNwCKAB6BQgBEIkB&biw=1519&bih=695

https://artsycraftsymom.com/alexander-calder-art-projects-for-kids/#6_Calder-inspired_Kinetic_Sculpture




9. "Pole kwiatów" - przeprowadź warsztaty wg założeń Herve Tulleta.

Potrzebne będą farby, pędzle, duże arkusze papieru i instrukcja, którą


znajdziesz na blogu.


11. "Działamy!" - czas na happening artystyczny. Przed wejściem do budynku

pozostawcie sztalugę/arkusz papieru, farby, pędzle lub pastele. Zachęćcie

społeczność (przed)szkolną/lokalną do stworzenia wspólnej pracy. Wasze

arcydzieło możecie przekazać np. szczytny cel lub ozdobić przestrzeń w


budynku.




2022/2023 

.https://view.genial.ly/632072f018827800110b18a2/presentation-history-presentation-iii


Materiały pomocnicze POMOCNICZE https://www.zabawasztuka.pl/

Świetliczaki na tropie...

  • Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną. 

20. "Eko(autoportret)" - z materiałów odpadowych stwórzcie dowolny portret lub autoportret ze świata sztuki. Wybór jest szeroki: autoportrety - Picasso, Vincent van Gogh, Jan van Eyck, Kahlo, Wyspiański, Monet, portret -  "Dama z gronostajem", "Mona Lisa", "Dziewczyna z perłą", "Złota muza" itd. Należy pamiętać, że prace oparte o recykling nie polegają na kupowaniu brakujących materiałów. Wykorzystajcie materiały, którym można nadać drugie życie. 

9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów

3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:

• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,

• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,

• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,

• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,

• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.

WRZESIEŃ

1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody

Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).

26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.












PAZDZIERNIK 

5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.







14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.




10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.

LISTOPAD 

6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).

16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.

7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.

GRUDZIEŃ 


12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.

7. "Świąteczna ozdoba" - Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki. Wybierzcie co najmniej jednego artystę i stwórzcie świąteczną dekorację nawiązującą do jego dzieł(a). 

STYCZEŃ 

8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.

5. "Nietypowy pędzel" - pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd. Stwórzcie niepowtarzalne prace, nie korzystajcie z kolorowanek. Wystarczy sięgnąć po farby, nietypowy pędzel i kartki. 


LUTY 

4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.

MARZEC 

13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.

17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.


19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.

20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.

KWIECIEŃ 

22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.

11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.

23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.

2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej. 

Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik

MAJ 

24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.

CZERWIEC 

21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.

25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.


18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.





27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz