https://docs.google.com/document/d/1kzoKLxx3zj7gwSAW2YFa31PBniHzniFZqGDBLoEhL1k/edit?usp=sharing
Uczniowie wyruszają w symboliczną podróż przez kontynenty w formie „safari” w samodzielnie zbudowanym ekologicznym pojeździe, podczas której odkrywają zwierzęta zagrożone wyginięciem. Każde spotkanie z nowym zwierzęciem wiąże się z wyzwaniem matematycznym – zadaniem, grą lub zagadką, której rozwiązanie „uratuje” zwierzę. Matematyka staje się narzędziem działania i pomocy. Podczas podróży będzie dostępny „Dziennik podróży” opisujący zagrożone gatunki – uczniowie stworzą graficzną reprezentację matematycznych i przyrodniczych faktów na temat wybranych gatunków, Księga zagadek matematycznych, Miejsce – Ochrona Zagrożonych Gatunków Partnerskich i ich krajów. Będziemy kodować i wykorzystywać sztuczną inteligencję do tworzenia zwierząt przyszłości. Projekt przeznaczony jest dla dzieci w wieku 8-11 lat. Czas trwania projektu: rok szkolny 2025/2026.
Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności komunikacji międzykulturowej, wspieranie myślenia interdyscyplinarnego i promowanie uczenia się opartego na współpracy wśród uczniów szkół podstawowych. Poprzez ustrukturyzowaną i kreatywną pracę zespołową w różnych krajach, uczniowie są zachęcani do angażowania się w naukę poznawczą, emocjonalną i społeczną. Projekt wspiera rozwój kluczowych umiejętności akademickich i życiowych, takich jak badania, analiza, myślenie kreatywne, skuteczna komunikacja i świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych. Przyczynia się również do rozwoju osobistego uczniów poprzez pielęgnowanie empatii, tolerancji, samoświadomości i samoregulacji. oferuje holistyczne podejście edukacyjne, które wykracza poza zdobywanie wiedzy i koncentruje się na umiejętnościach, wartościach i postawach niezbędnych dla uczniów XXI wieku.
Zaproszenie do projektu
Drodzy Odkrywcy,
Wyobraź sobie, że pewnego dnia do twojej klasy trafia tajemniczy list. Pochodzi od Strażników Natury , tajnej organizacji chroniącej zwierzęta na całym świecie.
„Zwierzęta na wszystkich kontynentach są w niebezpieczeństwie! Tygrysy, żółwie, słonie, a nawet maleńkie pszczoły – wszystkie potrzebują pomocy. Ale bez obaw – mamy plan! Szukamy zespołu młodych poszukiwaczy przygód, którzy wyruszą w matematyczną podróż, aby je uratować. Twoja misja: zbudować pojazd ekologiczny, rozwiązywać zagadki, stworzyć mapę podróży i odkryć sekrety natury. Czy podejmiesz wyzwanie?”
Od tego momentu rozpoczyna się Twoje Matematyczne Safari – podróż pełna przygód, zagadek, kodowania, budowania i ratowania zwierząt. Będziesz podróżować po kontynentach, odkrywać niesamowite gatunki i wykorzystywać matematykę jako supermoc , aby chronić planetę.
Razem stworzymy:
- 🛻 Ekologiczne pojazdy przyszłości
- 📚 Książka z łamigłówkami matematycznymi
- 🌍 Mapa podróży i dziennik odkryć
- 🐘 Modele zwierząt z recyklingu
- 🎨 Kampania: „Nie pozwólmy im zniknąć!”
- 💡 Projekty inspirowane Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)
Dołącz do naszej misji! Razem możemy wiele zmienić – dla zwierząt, dla Ziemi i dla siebie nawzajem.
🎯 Główne cele:
- Rozwijanie umiejętności matematycznych w kontekście praktycznym i angażującym.
- Uwrażliwienie dzieci na problem zagrożonych gatunków i ochrony środowiska.
- Kształtowanie postawy empatii i odpowiedzialności za przyrodę.
- Aby zachęcić do działań na rzecz ochrony zwierząt.
- Rozwój umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy zespołowej.
- Aby zbudować u dzieci poczucie sprawczości.
- Promowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (SDGs), zwłaszcza tych związanych z wysokiej jakości edukacją, działaniami na rzecz klimatu, życiem na lądzie i odpowiedzialną konsumpcją.
Opis projektu:
Uczniowie wyruszają w symboliczną podróż przez kontynenty w formie „safari” w samodzielnie zbudowanym ekologicznym pojeździe, podczas której odkrywają zwierzęta zagrożone wyginięciem. Każde spotkanie z nowym zwierzęciem wiąże się z matematycznym wyzwaniem – zadaniem, grą lub zagadką, której rozwiązanie „uratuje” zwierzę. Matematyka staje się narzędziem działania i pomocy.
Oczekiwane rezultaty projektu:
- Dzieci dowiedzą się, czym są gatunki zagrożone i dlaczego należy je chronić.
- Uczniowie rozwiną umiejętność stosowania matematyki w praktyce.
- Ich motywacja do nauki matematyki poprzez zabawę i celową aktywność wzrośnie.
- Rozwijane będą kompetencje społeczne: współpraca, planowanie, prezentowanie wyników.
- Zostaną przygotowane materiały (plakaty, wystawy, prezentacje), które będzie można wykorzystać w szkole do promocji tematu.
🌍 Wyniki projektu STEAM :
1. Prototypy pojazdów ekologicznych
- Skupienie STEAM : nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka
- Aktywność : Dzieci projektują i budują modele ekologicznych pojazdów safari z materiałów pochodzących z recyklingu. Obliczają wymiary, rozkład masy i źródła energii (np. panele słoneczne).
- Wynik :
- Wystawa w klasie modeli pojazdów z plakatami objaśniającymi matematykę i naukę stojącą za każdym projektem.
- Zbiór pomysłów na pojazd przyjazny dla środowiska
2. Dziennik podróży i mapa Maths Safari
- STEAM Focus : Matematyka, Geografia, Sztuka
- Ćwiczenie : Stwórz dużą mapę świata, na której każdy kontynent będzie przedstawiał zagrożone gatunki zwierząt. Każdy przystanek zawiera zadanie matematyczne (np. łamigłówkę geometryczną, zagadkę logiczną, analizę danych).
- Wynik : Dziennik podróży i mapa
3. Księga łamigłówek matematycznych
- STEAM Focus : Matematyka, Czytanie i Pisanie, Sztuka
- Aktywność : Każda grupa tworzy stronę przedstawiającą zagrożone zwierzę, łamigłówkę matematyczną mającą na celu jego „uratowanie” oraz krótką historię lub arkusz informacyjny.
- Rezultat : Wydrukowana lub cyfrowa książka z łamigłówkami matematycznymi , opracowana przez klasę, którą można udostępnić innym uczniom lub rodzicom.
4. Zwierzęta z recyklingu – projekt artystyczny
- Skupienie STEAM : Inżynieria, sztuka, nauki o środowisku
- Aktywność : Dzieci budują modele zagrożonych zwierząt z materiałów pochodzących z recyklingu. Mierzą, planują i dokumentują proces.
- Rezultat : Galeria „Zwierząt z recyklingu” z opisami gatunków
5. CodeWeek 2025 – „Od Tiny Dot…”
- STEAM Focus : Technologia, Matematyka
- Aktywność : Dyktando graficzne w parach. Jedna grupa tworzy instrukcje dotyczące rysowania zwierzęcia, a druga je odczytuje i wykonuje.
- Wynik : Zadanie CodeWeek 2025 – Od małej kropki... Prezentacja cyfrowych projektów stworzonych przez uczniów w trakcie CodeWeek .
6. Kampania Spot – „Nie pozwólmy im zniknąć!”
- Skupienie STEAM : sztuka, media, piśmiennictwo
- Ćwiczenie : Zaprojektuj plakaty, filmy lub podcasty, aby zwiększyć świadomość na temat zagrożonych gatunków. Dołącz statystyki i infografiki oparte na matematyce.
- Rezultat : Spot – „Nie pozwólmy im zniknąć! Chrońmy naszych dzikich przyjaciół!” Kampania szkolna z wykorzystaniem materiałów multimedialnych stworzonych przez uczniów.
7. Zwierzęta przyszłości – pomysłowy projekt
- Skupienie STEAM : nauka, sztuka, twórcze pisanie
- Ćwiczenie : Wyobraź sobie i zaprojektuj zwierzęta dostosowane do przyszłych środowisk. Jedna grupa tworzy opis wyimaginowanego zwierzęcia, a druga generuje ilustrację za pomocą sztucznej inteligencji.
Rezultat : Cyfrowa wystawa z rysunkami, modelami i historiami. Jedna grupa opisuje, druga generuje za pomocą sztucznej inteligencji.
English version:
https://youtu.be/rSbiqt29rBg?si=TbJBBq-21PiDF08F
Polish version:
https://youtu.be/XbYB6M47aYQ?si=QUfh-8V1fd3-2Ip1
Presentation - Threatened species in English,
in Polish
teachers album
Our cities and countries
https://forms.gle/TCgyqKBBorrqvMYK9
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz