Math Safari

 https://docs.google.com/document/d/1kzoKLxx3zj7gwSAW2YFa31PBniHzniFZqGDBLoEhL1k/edit?usp=sharing

Uczniowie wyruszają w symboliczną podróż przez kontynenty w formie „safari” w samodzielnie zbudowanym ekologicznym pojeździe, podczas której odkrywają zwierzęta zagrożone wyginięciem. Każde spotkanie z nowym zwierzęciem wiąże się z wyzwaniem matematycznym – zadaniem, grą lub zagadką, której rozwiązanie „uratuje” zwierzę. Matematyka staje się narzędziem działania i pomocy. Podczas podróży będzie dostępny „Dziennik podróży” opisujący zagrożone gatunki – uczniowie stworzą graficzną reprezentację matematycznych i przyrodniczych faktów na temat wybranych gatunków, Księga zagadek matematycznych, Miejsce – Ochrona Zagrożonych Gatunków Partnerskich i ich krajów. Będziemy kodować i wykorzystywać sztuczną inteligencję do tworzenia zwierząt przyszłości. Projekt przeznaczony jest dla dzieci w wieku 8-11 lat. Czas trwania projektu: rok szkolny 2025/2026.

Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności komunikacji międzykulturowej, wspieranie myślenia interdyscyplinarnego i promowanie uczenia się opartego na współpracy wśród uczniów szkół podstawowych. Poprzez ustrukturyzowaną i kreatywną pracę zespołową w różnych krajach, uczniowie są zachęcani do angażowania się w naukę poznawczą, emocjonalną i społeczną. Projekt wspiera rozwój kluczowych umiejętności akademickich i życiowych, takich jak badania, analiza, myślenie kreatywne, skuteczna komunikacja i świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych. Przyczynia się również do rozwoju osobistego uczniów poprzez pielęgnowanie empatii, tolerancji, samoświadomości i samoregulacji. oferuje holistyczne podejście edukacyjne, które wykracza poza zdobywanie wiedzy i koncentruje się na umiejętnościach, wartościach i postawach niezbędnych dla uczniów XXI wieku.

Zaproszenie do projektu 



Drodzy Odkrywcy,

Wyobraź sobie, że pewnego dnia do twojej klasy trafia tajemniczy list. Pochodzi od Strażników Natury , tajnej organizacji chroniącej zwierzęta na całym świecie. 

„Zwierzęta na wszystkich kontynentach są w niebezpieczeństwie! Tygrysy, żółwie, słonie, a nawet maleńkie pszczoły – wszystkie potrzebują pomocy. Ale bez obaw – mamy plan! Szukamy zespołu młodych poszukiwaczy przygód, którzy wyruszą w matematyczną podróż, aby je uratować. Twoja misja: zbudować pojazd ekologiczny, rozwiązywać zagadki, stworzyć mapę podróży i odkryć sekrety natury. Czy podejmiesz wyzwanie?”

Od tego momentu rozpoczyna się Twoje Matematyczne Safari – podróż pełna przygód, zagadek, kodowania, budowania i ratowania zwierząt. Będziesz podróżować po kontynentach, odkrywać niesamowite gatunki i wykorzystywać matematykę jako supermoc , aby chronić planetę.

Razem stworzymy:

  • 🛻 Ekologiczne pojazdy przyszłości
  • 📚 Książka z łamigłówkami matematycznymi
  • 🌍 Mapa podróży i dziennik odkryć
  • 🐘 Modele zwierząt z recyklingu
  • 🎨 Kampania: „Nie pozwólmy im zniknąć!”
  • 💡 Projekty inspirowane Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)

Dołącz do naszej misji! Razem możemy wiele zmienić – dla zwierząt, dla Ziemi i dla siebie nawzajem.

 

🎯 Główne cele:

  • Rozwijanie umiejętności matematycznych w kontekście praktycznym i angażującym.
  • Uwrażliwienie dzieci na problem zagrożonych gatunków i ochrony środowiska.
  • Kształtowanie postawy empatii i odpowiedzialności za przyrodę.
  • Aby zachęcić do działań na rzecz ochrony zwierząt.
  • Rozwój umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy zespołowej.
  • Aby zbudować u dzieci poczucie sprawczości.
  • Promowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (SDGs), zwłaszcza tych związanych z wysokiej jakości edukacją, działaniami na rzecz klimatu, życiem na lądzie i odpowiedzialną konsumpcją.
  1.  

Opis projektu:

Uczniowie wyruszają w symboliczną podróż przez kontynenty w formie „safari” w samodzielnie zbudowanym ekologicznym pojeździe, podczas której odkrywają zwierzęta zagrożone wyginięciem. Każde spotkanie z nowym zwierzęciem wiąże się z matematycznym wyzwaniem – zadaniem, grą lub zagadką, której rozwiązanie „uratuje” zwierzę. Matematyka staje się narzędziem działania i pomocy.

 

Oczekiwane rezultaty projektu:

 

  1. Dzieci dowiedzą się, czym są gatunki zagrożone i dlaczego należy je chronić.
  2. Uczniowie rozwiną umiejętność stosowania matematyki w praktyce.
  3. Ich motywacja do nauki matematyki poprzez zabawę i celową aktywność wzrośnie.
  4. Rozwijane będą kompetencje społeczne: współpraca, planowanie, prezentowanie wyników.
  5. Zostaną przygotowane materiały (plakaty, wystawy, prezentacje), które będzie można wykorzystać w szkole do promocji tematu.

 

🌍 Wyniki projektu STEAM :

1. Prototypy pojazdów ekologicznych

  • Skupienie STEAM : nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka
  • Aktywność : Dzieci projektują i budują modele ekologicznych pojazdów safari z materiałów pochodzących z recyklingu. Obliczają wymiary, rozkład masy i źródła energii (np. panele słoneczne).
  • Wynik :
  • Wystawa w klasie modeli pojazdów z plakatami objaśniającymi matematykę i naukę stojącą za każdym projektem.
  • Zbiór pomysłów na pojazd przyjazny dla środowiska

2. Dziennik podróży i mapa Maths Safari

  • STEAM Focus : Matematyka, Geografia, Sztuka
  • Ćwiczenie : Stwórz dużą mapę świata, na której każdy kontynent będzie przedstawiał zagrożone gatunki zwierząt. Każdy przystanek zawiera zadanie matematyczne (np. łamigłówkę geometryczną, zagadkę logiczną, analizę danych).
  • Wynik : Dziennik podróży i mapa

3. Księga łamigłówek matematycznych

  • STEAM Focus : Matematyka, Czytanie i Pisanie, Sztuka
  • Aktywność : Każda grupa tworzy stronę przedstawiającą zagrożone zwierzę, łamigłówkę matematyczną mającą na celu jego „uratowanie” oraz krótką historię lub arkusz informacyjny.
  • Rezultat : Wydrukowana lub cyfrowa książka z łamigłówkami matematycznymi , opracowana przez klasę, którą można udostępnić innym uczniom lub rodzicom.

4. Zwierzęta z recyklingu – projekt artystyczny

  • Skupienie STEAM : Inżynieria, sztuka, nauki o środowisku
  • Aktywność : Dzieci budują modele zagrożonych zwierząt z materiałów pochodzących z recyklingu. Mierzą, planują i dokumentują proces.
  • Rezultat : Galeria „Zwierząt z recyklingu” z opisami gatunków 

5. CodeWeek 2025 – „Od Tiny Dot…”

  • STEAM Focus : Technologia, Matematyka
  • Aktywność : Dyktando graficzne w parach. Jedna grupa tworzy instrukcje dotyczące rysowania zwierzęcia, a druga je odczytuje i wykonuje.
  • Wynik : Zadanie CodeWeek 2025 – Od małej kropki... Prezentacja cyfrowych projektów stworzonych przez uczniów w trakcie CodeWeek .

6. Kampania Spot – „Nie pozwólmy im zniknąć!”

  • Skupienie STEAM : sztuka, media, piśmiennictwo
  • Ćwiczenie : Zaprojektuj plakaty, filmy lub podcasty, aby zwiększyć świadomość na temat zagrożonych gatunków. Dołącz statystyki i infografiki oparte na matematyce.
  • Rezultat : Spot – „Nie pozwólmy im zniknąć! Chrońmy naszych dzikich przyjaciół!” Kampania szkolna z wykorzystaniem materiałów multimedialnych stworzonych przez uczniów.

7. Zwierzęta przyszłości – pomysłowy projekt

  • Skupienie STEAM : nauka, sztuka, twórcze pisanie
  • Ćwiczenie : Wyobraź sobie i zaprojektuj zwierzęta dostosowane do przyszłych środowisk. Jedna grupa tworzy opis wyimaginowanego zwierzęcia, a druga generuje ilustrację za pomocą sztucznej inteligencji.
  • Rezultat : Cyfrowa wystawa z rysunkami, modelami i historiami. Jedna grupa opisuje, druga generuje za pomocą sztucznej inteligencji.

English version:

https://youtu.be/rSbiqt29rBg?si=TbJBBq-21PiDF08F

Polish version:

https://youtu.be/XbYB6M47aYQ?si=QUfh-8V1fd3-2Ip1


Presentation - Threatened species in English, 

https://tiny.pl/m9799z4r 


in Polish

https://tiny.pl/zb0bsbs8

Let’s Get to Know Each Other: 

  • Where We’re From – Map




September

https://maps.app.goo.gl/GinapuE3dagGmY4B9




teachers album

https://www.canva.com/design/DAGsrmDUzBY/hMUFHcJfl-eO8Y0ZwwCApw/edit?utm_content=DAGsrmDUzBY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton


Our cities and countries

https://www.canva.com/design/DAGsrkS_X-g/-QgZmqQbtH5Ql3Epx-azlQ/edit?utm_content=DAGsrkS_X-g&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton


Our activities:


  • A collection of ideas for a green vehicle

Activity description:  Children design and build models of eco-friendly safari vehicles from recycled materials. They describe dimensions, weight and power sources (e.g. solar panels). They place the design in a shared collection.

https://www.canva.com/design/DAGstAfXmsk/dthWMNc6WEdxLY6zPqxqug/edit?utm_content=DAGstAfXmsk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton



https://forms.gle/TCgyqKBBorrqvMYK9

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz