Świetliczaki na tropie …

 2023/2024 

Świetliczaki na tropie... przysłów





1. Kiedy wrzesień to już jesień wtedy jabłek pełna kieszeń.


Grupowe prace przy pomocy nietypowych narzędzi: ziemniaków, gąbek i folii bąbelkowej. 
Interaktywne gry o jesiennej tematyce. 









Strach ma wielkie oczy. 
https://www.blogger.com/u/1/blog/post/edit/6385317263860567928/1372684194317707153











2022/2023



Cele projektu:
  wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
  uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody; 
 działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;  rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
  zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce
Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu oraz przysłanie sprawozdania (krótki opis zadań plus co najmniej 3 zdjęcia) na adres akademia.swietlicowa@gmail.com. Termin przysłania sprawozdań mija 9 czerwca 2023 r

Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA
 Europejskie powitania – stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich.  WRZESIEŃ 

Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną. 

Wassily Kandinsky ( Rosja)

Georges Seurat ( Francja) 

Gustav Klimt  ( Bruksela) 



Archimboldo 

                                                      Hania- Pani Krysia

Rafał-Pani Ewa





Kuba - Pani Krysia


Inga - Pani Kasia 


Kraj Andersena i klocków Lego – Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci.Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy).
International-lego-day
Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA
1. Tradycja parzenia herbaty – zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania.
Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks)
esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez
dorysowanie elementów inną techniką.  ( STYCZEŃ) 

5. Kamishibai i Teatr Cieni – zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy).

 Moduł III: CZARNY – AFRYKA 
1. Madagaskar – gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album obrazkowy z krótkimi opisami. 


3. Nil – najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt, których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi charakterystyczna nić rzeki. 

 5. Śladami Stasia i Nel – spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet. 


Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA
1. Wielka Rafa Koralowa – wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana). 

3. Kangur i emu – dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne). 


Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT 

1. Budowle świata – prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

 3. Flagi świata – gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20 par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów. 


Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA 

 3. „Fabryka snów” – z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru). 

 5. Piniata – Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z pae.pieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu).


2021/2022 

W tym roku Świetliczaki  "tropią" zagadki. 

Projekt eTwinning "Świetliczaki na tropie zagadek" powstał jako propozycja współpracy między świetlicami, realizującymi zaproponowany przez czasopismo Świetlica w Szkole program  pod tym samym tytułem. Głównym celem obu projektów było  rozwijanie zainteresowań, a zwłaszcza ciekawości poznawczej uczniów. Projekt eTwinning dodatkowo kładzie nacisk na zaznajamianie uczniów z technologią cyfrową.   W trakcie trwającego od października do maja projektu uczniowie pod kierunkiem swoich,  nie mniej ciekawych świata, nauczycieli, poszukiwali odpowiedzi i zadawali pytania,  tworzyli i rozwiązywali zagadki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.  Materialnym efektem ich współpracy są: wizytówki zespołów w formie zagadek, kalendarz adwentowy z interaktywnymi zagadkami,  zaszyfrowane życzenia świąteczne, e-książeczka o nazwach miejscowości, video z wiosennymi zagadkami, i  2 prezentacje: Ciekawe, z czego to jest zrobione i Świetlicowa encyklopedia. 

Cele projektu

  • ​wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyro­dą ucznia;
  • uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
  • działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
  • rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
  • zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.

Rezultaty projektu eT


Zadania 

Wrzesień

Pomidor – warzywo czy owoc? Prezentacja owoców i warzyw. Wykonanie sałatki. 



Co się dzieje gdy wiatr wieje? Ciekawostki związane z wiatrem. Obserwacja wiatru. 




Listopad
Projekt własnego wynalazku z opisem – szkic.Zad 7



Grudzień 

Co ma piernik do wiatraka? Skąd się bierze mąka? Co dominowało w menu naszych przodków? Jeśli nie chleb, to co? – wykonanie mini rzeźb z masy solnej.


 Jgik tp szrfy? Zaszyfrowane wiadomości. Jak kiedyś szyfrowano tajne informacje. Szyfry dla dzieci. Opracowanie szyfru – dzieci wymyślają swój własny szyfr w zespołach.  

Poznajemy szyfr Polibiusza i szyfrujemy w nim świąteczne życzenia dla kolegów z projektu eTwinning. 





 

Czy czas ma skrzydła? Historia mierzenia czasu. Zegary – ciekawostki. Zaprojektowanie tarczy zegara na papierowym talerzyku. 




Marzec

 Ile jaskółek wiosnę zwiastuje? Przysłowia o ptakach. Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wybranego ptaka – technika dowolna 











Czym pachną pory roku? Rozmowa o kwiatach charakterystycznych dla różnych pór roku. Moc kwiatów – kwiaty jako ozdoby, symbole i surowce. „Kwiaty we włosach” – praca plastyczna – portret Fridy Kahlo. 




























Maj 

 Nie wszystko gwiazda co się świeci… i dlaczego księżyc czasem wygląda jak rogalik?  Zajęcia tematyczne dotyczące kosmosu. 






 Piła czy młot? Po co rybom narzędzia? Zaznajomienie dzieci z najdziwniejszymi rybami występującymi w wodach całego świata. Wykonanie pracy plastycznej „Podwodny świat” z wizerunkiem wybranej ryby.







Czerwiec

Gdzie jest zwierzę? Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem „Mimikry”. Praca plastyczna: „Kameleon”. 

Czy kolory mogą straszyć? Rozmowa o odstraszających barwach występujących w przyrodzie.




















Jak zostać piratem? Bajki o piratach – seans filmowy lub zajęcia czytelnicze. „Gra w okręty” – zawody. Zorganizowanie różnych zabaw ruchowych inspirowanych tematem. 




























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz