„Colorful STEAM World”
to międzynarodowy projekt edukacyjny przeznaczony dla uczniów w wieku 7-10 lat. Projekt trwa cztery miesiące i jest podzielony na etapy, w których uczniowie rozwijają swoje umiejętności w zakresie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
Cele projektu :
- Rozwijanie umiejętności STEAM poprzez zadania twórcze realizowane we współpracy z uczniami z innych krajów.
- Nauczanie metod pracy zespołowej, doskonalenie umiejętności współpracy i doskonalenie umiejętności językowych.
Oś czasu :
- Wrzesień: Nauka - Uczniowie wykonują eksperymenty i obserwacje związane z jesienią, tworząc wspólny album z wynikami.
- Październik: Technologia – uczniowie biorą udział w Codeweek, ucząc się podstaw kodowania poprzez zadania inspirowane jesienią.
- Listopad: Inżynieria – budowanie modeli mostów i miast, rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i pracy zespołowej.
- Grudzień: Sztuka i matematyka – tworzenie dzieł sztuki inspirowanych geometrią i udział we wspólnej wystawie online.
Dlaczego ważne jest nauczanie dzieci STEAM?
STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) to podejście edukacyjne, które integruje te dyscypliny w spójny program nauczania, promując kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów. Nauczanie dzieci STEAM:
- Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia : Dzieci uczą się analizować problemy, szukać rozwiązań i testować swoje pomysły, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się świecie.
- Pobudza kreatywność : Łączenie sztuki z nauką i technologią pozwala dzieciom wyrażać siebie, a jednocześnie zdobywać cenne umiejętności techniczne.
- Przygotuj się na przyszłość : Ponieważ technologia i innowacja odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, umiejętności zdobyte dzięki STEAM będą nieocenione na rynku pracy.
- Wspiera współpracę i komunikację : Projekty STEAM często wymagają pracy zespołowej, pomagając uczniom rozwijać umiejętności społeczne i angażować się w międzynarodową współpracę.
Nauczanie dzieci w zakresie STEAM to inwestycja w ich przyszłość, wyposażająca je w narzędzia, które pomogą im poruszać się we współczesnym, skomplikowanym świecie.
Cel: Uczniowie dowiedzą się, jak przyroda zmienia się jesienią, poprzez wykonywanie prostych eksperymentów naukowych i obserwacji.
Opis stanowiska:
- Uczniowie zbierają liście, owoce i inne jesienne elementy przyrody w swoim lokalnym środowisku.
- Przeprowadzają eksperymenty, takie jak obserwacja zmian koloru liści, badanie nasion itp.
- Tworzą dokumentację w formie zdjęć, rysunków lub krótkich filmów.
- Współpracując z klasą partnerską, uczniowie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami za pośrednictwem platformy eTwinning
Tworzymy logo projektu
1. Każda klasa tworzy własne „Drzewo talentów”, na którym umieścimy kropki przedstawiające talenty dzieci. Te symboliczne kropki mają przypominać wszystkim o talentach, które posiadają, o tym, że powinni rozwijać swoje umiejętności i dzielić się nimi z innymi.
2. Każdy partner wybiera 2-3 kropki odpowiadające talentom swoich uczniów i umieszcza je we wspólnej prezentacji zamiast kropek lub liter.
Logo przedstawia dzieci siedzące przy otwartej skrzyni skarbów – te skarby to talenty dzieci. Dzięki tym talentom dzieci są kreatywne, mają bogatą wyobraźnię i tworzą kolorowy świat STEAM.
SCIENCE - NAUKA
Zadanie 1. Eksperymenty „Co pływa, a co tonie”
sprawozdania z zajęć zamieszczamy w formie zdjęć we wspólnej prezentacji.
Cel: poznasz podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim i rozwiniesz umiejętność obserwacji i opisywania przyrody.
Opis stanowiska:
- Obserwacja przyrody: Uczniowie wychodzą na spacer po okolicy, zbierając jesienne przedmioty, takie jak liście, żołędzie, kasztany, szyszki, owoce itp. Podczas zajęć każdy uczeń wybiera kilka z zebranych przedmiotów, nad którymi będzie dalej pracował.
Wprowadzenie do słownictwa: Nauczyciel wprowadza podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim, takie jak liść, jabłko , kasztan , szyszka , dynia , wiewiórka, jesień, drzewo, deszcz, wiatr itp.
- Tworzenie jesiennego słownika: Uczniowie tworzą własne mini słowniki obrazkowe, w których rysują zebrane przedmioty i podpisują je po angielsku. Mogą również korzystać z ilustracji lub zdjęć znalezionych w Internecie.
- Współpraca z klasami partnerskimi: stworzenie wspólnego słownika w języku angielskim, polskim i językach klas partnerskich.
Proszę wybrać jedno słowo, przygotować ilustrację z uczniami i nagranie do słownika jesiennego
Dokument słownikowy: https://docs.google.com/document/d/1FhZq63L5-Cb2waqU-LOFN1H_fGuFc2CM6CW39aV1qeg/edit?usp=sharing
Wynik:
https://view.genially.com/66f98e15cbfaa24ec3342ae2/presentation-autumn-dictionary-etwinning-project
drugi eksperyment polega na farbowaniu papierowych liści na jesienne kolory. Wspólnie zrobimy jesienne drzewo w Canva
1. ZOBACZ (Observe) – Obserwacja i analiza
- Cel: Zwrócenie uwagi na jesienne kolory i kształty w naturze.
- Zadania:
- Poproś dzieci, by najpierw przyjrzały się liściom w naturze lub na zdjęciach – jakie mają kształty i kolory?
- Zadaj pytania, które pobudzą ich ciekawość:
- „Jakie kolory widzicie na liściach jesienią?”
- „Czy wszystkie liście mają taki sam kształt i kolor?”
- „Co sprawia, że liście zmieniają kolor?” (krótkie wprowadzenie o jesiennym spadku chlorofilu).
2. POŁĄCZ (Connect) – Eksperyment i tworzenie
- Cel: Farbowanie papierowych liści, aby połączyć wiedzę z działaniem i zrozumieć, jak kolory mieszają się i zmieniają.
- Zadania:
- Dzieci farbują papierowe liście w jesiennych kolorach (np. czerwony, żółty, pomarańczowy, brązowy) za pomocą farb lub barwników.
- W trakcie eksperymentu zapytaj:
- „Co się stanie, jeśli zmieszamy żółty z czerwonym?”
- „Czy wszystkie liście wyglądają tak samo, gdy je pomalujemy?”
- Zachęć dzieci, aby obserwowały, jak farby przenikają przez papier, co nawiązuje do procesu zmian w naturze.
3. WYOBRAŹ SOBIE (Imagine) – Kreatywność i refleksja
- Cel: Tworzenie jesiennego drzewa w Canva oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Zadania:
- Z pomocą Canva dzieci projektują wspólne drzewo jesienne, układając zeskanowane liście lub rysując ich kształty.
- Zadaj pytania rozwijające ich wyobraźnię:
- „Jak wygląda twoje wymarzone jesienne drzewo?”
- „Co jeszcze moglibyśmy dodać, żeby wyglądało jak prawdziwe drzewo?” (np. zwierzęta, owoce, gałęzie).
- Zachęć dzieci do wymyślenia historii o ich jesiennym drzewie: „Kto mieszka pod tym drzewem? Co dzieje się wokół niego jesienią?”
Refleksja po zakończeniu zadania
- „Czego nauczyliśmy się o jesieni?”
- „Co było najtrudniejsze, a co najciekawsze w tworzeniu liści i drzewa?”
- „Czy drzewo, które stworzyliśmy, przypomina prawdziwą jesień?”
Rutyna „Zobacz, Połącz, Wyobraź sobie” sprawia, że dzieci rozwijają zarówno myślenie analityczne, jak i kreatywne, angażując się w eksperyment i cyfrową twórczość. 🍂
Technologia
Code Week
Cel: Uczniowie nauczą się podstaw kodowania poprzez zabawę kolorami i wzorami inspirowanymi jesienią.
A) Opis stanowiska pracy dla młodszych dzieci:
- Każda klasa przygotowuje zadanie polegające na odkodowaniu, inspirowane jesienią – może to być kolorowanka, układanka itp.
2. Współpraca partnerska polega na wymianie kart pracy: jeden partner koduje, drugi dekoduje.
B) Opis zadania do wykonania na komputerze dla starszych dzieci:
- Korzystając z narzędzi do nauki podstaw kodowania (np. ScratchJr lub Kodable), uczniowie tworzą proste programy przedstawiające animacje związane z jesienią, takie jak opadające liście, deszcz czy migoczące światła.
- Każda klasa tworzy prostą grę lub animację inspirowaną jesienią.
- Współpraca z partnerami polega na wymianie stworzonych projektów i wspólnym ich udoskonalaniu, dodawaniu nowych elementów lub łączeniu ich w jeden większy projekt.
Colorful STEAM World
TECHNOLOGY - Inżynieria
Zadanie 4. „Mosty przyjaźni”
W niektórych krajach 13 listopada, w Polsce 21 listopada obchodzimy Dzień Życzliwości i World Hello Day. To świetna okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne są gesty, które zbliżają ludzi - uśmiech, pomocna dłoń, życzliwe słowo 😊 A skoro życzliwość to budowanie mostów między ludźmi. Niech nasze mosty staną się symbolem zrozumienia, współpracy i wzajemnego wspierania się. To ćwiczenie łączy się z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 🌱 Cel 11: Budowanie zrównoważonych społeczności - mosty dosłownie i w przenośni łączą ludzi, budując lepsze relacje.
Cel: Rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i współpracy w grupie poprzez budowanie mostów, dbanie o dobre samopoczucie w klasie.
A suggestion for a class activity
1. Introduction – "What are bridges and why are they important?"
A short story or slide show about bridges from around the world, emphasizing their role in connecting places and people.
- Discussion:
"Are bridges only made of wood and metal?"
"How can we build bridges between people, e.g. in the classroom?"
Introduction of the idea of friendship, help and cooperation as symbolic bridges.
2. Building a Bridge of Friendship – Teamwork
Main task:
Children in small groups build models of bridges from simple materials (ice cream sticks, cardboard, string, LEGO bricks, etc.).
Civic challenge:
Each group must agree on how to divide roles (e.g. designer, builder, decorator).
Groups work together to connect their models into one large "Bridge of Friendship", symbolizing the unity of the class.
Educational element:
Children use simple mathematical principles to plan the construction (e.g. how many materials are needed, how to build a stable bridge).
3. Workshop "Solving Problems on the Bridge"
Simulation of the situation:
On a bridge model, children take on the roles of residents of different "river banks" who must solve a problem together, e.g.:
How to divide the space on the bridge so that everyone can use it?
What to do when one side wants to decorate the bridge with flowers and the other prefers flags?
Goal:
Children learn negotiation and compromise, strengthening civic competences.
4. Artistic Accent: We decorate the Bridge of Friendship
Each child draws or writes on a small piece of paper how to "build bridges" in everyday life (e.g. helping, sharing, resolving conflicts).
These elements are glued to the common bridge as decorations, creating the "Bridge of Good Deeds".
5. Summary - "What do bridges give us?"
A short conversation about what the children learned during the classes.
How to act together and achieve goals?
Why is it worth helping others and solving problems together?
Each group can talk about their contribution to the "Friendship Bridge".
Effects of the activity:
Social and civic competences:
Children learn cooperation, communication and building compromises.
Values:
They develop empathy, understanding and responsibility for the common good.
Creativity and imagination:
Implementation of own ideas while building a bridgge
OUR DREAM CITY - eTwinCity
COMMON PRESENTATION
Task 5. "Building a Dream City" ( https://kids.earth.org/life-on-land/how-can-we-build-a-sustainable-city-a-kid-friendly-guide/)
Students design and build models of buildings or other elements of a city, taking into account the principles of sustainability: ecological solutions, green spaces, accessibility for different social groups and environmentally friendly transport infrastructure. Projects can include bridges, towers, playgrounds, schools, hospitals or parks, among others.
Each class creates its part of the ‘dream city’, outlining how their part of the city works, its functions and the ecological and social solutions it incorporates.
Aim: To Understand the principles of sustainability by designing and building models for the ecological, functional and accessible elements of the city that take into account sustainability goals such as sustainable cities (Goal 11) and responsible resource use (Goal 12).
Job description:
1. Pupils design and build models of buildings or other elements of the city (bridges, towers, playgrounds) with materials such as blocks, cardboard, sticks.
2. Each class creates its part of the 'dream city', describing or telling how it works and what functions it performs.
3. The partner classes combine their work to create a joint international 'dream city', which will be presented in the form of photos and descriptions. A selection of buildings from each class's city will be placed by the teachers in a joint presentation in Canva to form an eTwinning City.
Result: a virtual 'Dream City', created jointly by all partner classes, with descriptions of the individual buildings and elements.The virtual ‘Dream City’ created by all partner classes will be a reflection of sustainable cities of the future, with descriptions and photos of each building, taking into account its functions, ecological and social solutions. The project will show how sustainable solutions can shape the future of cities, improving the quality of life of their inhabitants and protecting the environment. LINK
Creating a Common Dream City (eTwinning Dream City)
International cooperation:
Students choose several elements from the class to be photographed and described
Collaborative projects of classes from different countries are combined in a presentation in Canva, creating a common vision of the “Dream City”.
Proposal for task execution
1. Introductory conversation:
- Ask students how they imagine a dream city.
What should be in it?
What needs of people does the city meet?
What places and elements should be ecological, modern, safe?
Short educational video:
Show an animation or presentation about the functions of buildings, bridges, playgrounds and other urban elements. Pay attention to different architectural styles and design principles.
2. Teams create models of their projects using materials such as: Cardboard, sticks, plasticine, blocks, paper rolls. Optional: LED lights, water simulation films, paints.
STEAM implementation:
Students calculate proportions and dimensions of models (math).
Analyze how a structure can withstand loads (engineering).
Use creative decorations (art).
Collaborate on the functionality of the building (technology).
Students select several elements from the class to photograph and describe for a joint eTwinning Dream City presentation.
Key skills developed during the course:
STEAM:
Science: Understand the principles of ecology and sustainable development.
Technology: Photography and digital processing of materials.
Engineering: Design and build stable models.
Mathematics: Convert proportions and dimensions.
Art: Design creative and aesthetic solutions.
4K (communication, creativity, critical thinking, cooperation):
Communication: Present your ideas in a team and on a forum.
Creativity: Create original buildings.
Critical thinking: Analyze the functionality of buildings.
Cooperation: Work together in a team and with international partners.
Civic competences:
Understand the needs of the urban community.
Create friendly and sustainable spaces.
Peer Collaboration:
Sharing ideas and solving problems together.
In order to address Goal 11 of the Sustainable Development Goals (Sustainable Cities and Communities) in the task “Building a Dream City”, it is necessary to introduce elements that will promote sustainability, inclusiveness and ecological solutions in the design of the “dream city”.
1. Sustainable buildings and infrastructure Students design buildings and infrastructure elements that include ecological materials and solutions, e.g.:
- Green roofs
- Rainwater harvesting systems.
- Solar panels.
- Energy-saving technologies.
2. Mobility and transport
Include in the designs the public transport system (e.g. metro, electric buses) and space for cyclists and pedestrians.
Design bridges and streets with an emphasis on safety and accessibility (for the elderly, children and people with disabilities).
3. Green spaces
Introduce parks, gardens, playgrounds and other recreational spaces that promote health and integration of residents.
Design common spaces where people can meet and interact.
4. Social inclusiveness
Encouraging students to design spaces that are friendly to all social groups, e.g.:
Areas accessible to people with limited mobility.
Places that support cultural diversity (e.g. multifunctional cultural centres).
5. Waste reduction
Buildings and city elements can be designed with recycling systems and waste minimisation in mind.
Encouraging the use of materials for building models that are ecological (cardboard, recycled materials).
COMMON PRESENTATION
A joint presentation of our friendship through a puzzle made up of the students' drawings. All the pieces come together to form a bridge!
======================
ART MATH -
Sztuka matematyka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz