Cute ant

 

PLAN 

https://docs.google.com/document/d/1szAhqID_69_Fy49_-CgoCCcq95P_GhhpviLKCwzlA44/edit



https://docs.google.com/document/d/1-qwHFeyZ7av_WzBDPwll_HzU5qddITC_kNnlKVFS-EA/edit?pli=1

zadania nauczycieli https://docs.google.com/document/d/1-qwHFeyZ7av_WzBDPwll_HzU5qddITC_kNnlKVFS-EA/edit?usp=sharing


https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vSHwAmKPjRPvPZIlyQ-rTG9BfGMPIWo0cxcYKzXUsZG2lN02I8dnEEWtgiNbEEaAs3mTMplqtzBdA4R/pub


 

Wakelet collection

 

https://wakelet.com/i/invite?code=91b7mu04

 join code:91b7mu04



===================================================================

Celem projektu jest przybliżenie dziecku świata przyrody poprzez naukę, obserwację, doświadczanie i odkrywanie życia mrówek różnymi zmysłami. Poznaliśmy pszczoły w projekcie "Bee Happy" oraz świat motyli w projekcie "Butterfly Effect". Chęć zainteresowania dzieci światem mrówek pojawiła się spontanicznie i zrodził się pomysł, aby nasz projekt miał bohatera - maskotkę Mrówkę. Najpierw sprawdźmy, co dzieci obecnie wiedzą o mrówkach. Następnie odbędzie się burza mózgów, podczas której powstanie siatka pytań i mapy myśli, które pomogą nam ustalić harmonogram i kolejność działań, jakie należy podjąć, aby znaleźć odpowiedzi na pytania dzieci.


Cele:


- Rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów


- Wzbogacanie słownictwa naukowego


- Kształtowanie właściwych postaw obserwatora przyrody


- Kształtowanie proekologicznej postawy uczniów


- Poprawa umiejętności zbierania i selekcjonowania informacji


- Poznanie ciekawostek z życia mrówek oraz budowy i cyklu rozwojowego mrówek


Uczeń:


- rozumie, jak funkcjonuje kolonia mrówek.


- wyjaśnia, na czym polega współpraca między osobnikami dla dobra całej kolonii; wyjaśnia, jak powstaje mrowisko; opisuje znaczenie mrówek w przyrodzie, rozwija myślenie naukowe.

==================================================================



Zaczynamy od przedstawienia się i zapoznania z partnerami 




Presentation school and teacher 

Zaznaczamy naszą szkołę na mapie




 


https://earth.google.com/earth/d/10oG7iNsNBIRTwR-H9BZwg-pFiBXjxPk2?usp=sharing 


Kolejne zadanie: tworzymy naszą mrówkę i umieszczamy we wspólnym mrowisku. To będzie logo projektu.










Składamy życzenia naszym partnerom. 


Gościmy  Antka Mrówka.  

https://docs.google.com/presentation/d/1255CHU-j8GJ5CEGFI3YklKVvN4kenlRm9ASQ2skkwrM/edit?

usp=sharing





Pokazaliśmy Antkowi, drzewo, z którego jesteśmy dumni- nasz pomnik przyrody jesion Staś. 




Uczyliśmy Antka jak można ciekawie spędzać czas w świetlicy. 

 




Pokazaliśmy Antkowi jak należy segregować odpady. Mrówki się tym bardzo interesują ;-))




Zabraliśmy Antka na bal karnawałowy i na spacer po Gnieźnie. 





Antek wędruje do Rostarzewa a my  ...


Poznajemy życie mrówek. Tworzymy Wielką Księgę Mrówek. 

  1. https://view.genial.ly/65b17572ccc3d60014d53511/videopresentation-a-big-book-about-ants fbclid=IwAR08yGtLWtJ3vRUDmn4ADezUcV8XE4QqKroRYxUijqzK-c27aK1EM17UdUQ

Burza mózgów: czego chcemy się dowiedzieć o mrówkach?





Czy potrafisz wymienić inne owady?

Czy kiedykolwiek zostałeś ugryziony przez owada?

Jakiego koloru są mrówki?

Czy mrówki gryzą?

Czy kiedykolwiek widziałeś mrowisko?

Czy mrówki są niebezpieczne?

  1. What makes an ant different and the same from other things? How many legs do they have? How are they different from other insects?
  2. Are all ants the same? Why might they be different sizes or colors? Are smaller ants just younger versions of big ants? How do you know? The University of Nebraska-Lincoln offers information on ant identification.
  3. Where do ants live? Why do they make anthills? Is the dirt in the anthill different than other dirt? Why? Do more ants live on one part of the yard than the other? Do different kinds of ants live in different parts of the yard?
  4. What do you think ants eat? Do all ants eat the same things? Try putting down something sweet like candy or sugar, something fatty like grease or potato chips and something with protein like cat food and see what the ants are most attracted to after an hour. Did you get more than one kind of ant to the different foods?
  5. Where are the ants going? See how long you can follow an ant. Are they going home? Are they looking for food? Are they going in a straight line? Do they know where they are going?
  6. How do ants find their way around? If you put a stick or rock in their path, will they go around it or over it?
  7. How can ants hold on when they climb up the side of a tree?
  8. What do you think the anthill colonies look like underground? Depending on the location, you can dig a hole and do an investigation. Anthill Art has made some aluminum casts of ant nests and you can see how they are made in some videos. How are the tunnel layouts different? Why might ants choose a different layout?
  9. What would life be like in an ant colony? Where do they go to the bathroom? Do they have trash? What might they do with it? How are the ants affected by rain?

ANKieta 







Poznajemy budowę mrówki. Tworzymy plakat. 


abdomen - The abdomen is the segmented tail area of an ant. It contains the heart, Malpighian tubules, reproductive organs, and most of the digestive system (foregut, hindgut and rectum). It is protected by an exoskeleton.
antennae - Ants have two jointed antennae. They are sensory appendages attached to the head.
compound eye - Ants have two compound eyes. These eyes are made up of many hexagonal lens/corneas which focus light from each part of the insect's field of view onto a rhabdome (the equivalent of our retina).
head - The head of an ant (or any insect) is the location of its brain, two compound eyes, its proboscis, pharynx (the start of the digestive system), the point of attachment of its two antennae, etc.
jointed leg - Ants, like all insects, have six jointed legs.
mandibles - Mandibles are the jaws of the ant. The mandibles bite off food and tear it into small, easily digestible pieces.
petiole - The small lump located between the abdomen and the thorax Some ants have one petiole and some have two.
thorax - The thorax is the chest area of an insect (including ants). The thorax is divided into three segments; on each segment is a pair of legs. The thorax contains the muscles that make the legs move.















  1.  https://docs.google.com/document/d/1xsRyd0ewfIE2cJcstLOlrPsEZGz0rtew-EMKCg-eDuE/edit?fbclid=IwAR0t39l2kk4I92XxeS4hA-BUjZ1ug3yr_Ldf9A80ZXK70U5x0rsSOb1VSsM


Wspólnie z innymi zespołami stworzymy mrówkę. My zrobiliśmy jej tułów czyli torax 





Portrety mrówek 

  1. ihttps://view.genial.ly/65b692fed879c4001460a036/video-presentation-ant-portraits-by-iwona-pawlowska

  2. Mrowisko 





  3. Śpiewamy o mrówkach. 

  • Tworzymy słownik    
  • Dictionary about ants.     https://docs.google.com/presentation/d/1Die4GSurJCpObkPvzb9H4Qo-f89KUANP2D02PveFTEQ/edit?usp=sharing


    Poznajemy słowa związane z mrówkami. Tłumaczymy na język angielski i tworzymy prezentację, którą będą uzupełniać koledzy z innych zespołów. 


    we will learn about the diet preferences of ants in different parts of the world. What ants eat at different times of the year and in different places around the world tells us what might be missing in their environment and how climate change could impact ant populations. (Students do an experiment)


    About lesson - For teacher https://studentsdiscover.org/lesson/ant-picnic/



    TEACHER GUIDE   (download)


    Common PRESENTATION - who creates? 


    Chatterpix Talking Ants, ant gives advice about protecting the earth and the world - Earth Day


    STEAM gallery 

     https://digipad.app/p/663598/c182b093b2e17













    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz