2024/2025
ZADANIE MIESIĄCA
wrzesień: "Międzynarodowy Dzień Kropki" - zorganizujcie Dzień Kropki.
Warto pamiętać, że kropka ma wymiar symboliczny i sama idea
świętowania tego wydarzenia to coś więcej niż ubrania w kropki.
Braliśmy udział w projekcie eTwinning. Obejrzeliśmy film o historii Vashti.
Tworzyliśmy drzewo talentów. Próbowaliśmy rysować, malować, stemplować kropki przy pomocy różnych narzędzi i technik.
Każde dziecko powiedziało coś pozytywnego o stworzonej przez siebie
wielobarwnej kompozycji. Jakie plamy i linie w niej występują, w jakim kształcie, barwie i zestawieniu? Jakie emocje są w nich ukryte? Czy są to emocje wywołujące dysharmonię, a może
jednak harmonię? Z czego najbardziej jest zadowolone? Co mu się w tym wytworze najbardziej
podoba, a co, ewentualnie, chciałoby zmienić?
październik:
“Drzewo życia” z okazji Światowego Dnia Drzewa (10 październik) stwórzcie
sensoryczne drzewo nawiązujące do dzieła "Drzewo życia" Gustava Klimta
lub
“Kolorowe grzyby” - grzyby uznawane są za symbol jesieni. Przygotujcie
nietypowe, bo kolorowe grzyby w rozmiarze XXL. Inspiracją niech będzie Yayomi Kusama i jej prace.
listopad: “Konkurs z Twinkl” - wybierz dowolny materiał związany
ze światem sztuki, który dostępny jest na platformie Twinkl i podziel się
pomysłem na jego kreatywne wykorzystanie w pracy. Opublikuj post
w grupie projektowej do 30.11.2024 (do godziny 16.00) z oznaczeniem
#sztukaitwinkl
10 najciekawszych propozycji zostanie nagrodzonych rocznym dostępem
do platformy Twinkl.
Zadanie miesiąca (grudniowe):
“Świąteczna dekoracja” - przygotujcie ozdobę świąteczną, która będzie nawiązywać do wybranego dzieła sztuki i przekażcie ją zaprzyjaźnionej instytucji (biblioteka, DPS itd.).
Zadanie styczniowe:
“Rok Olgi Boznańskiej” - patronką roku 2025 została Olga Boznańska. Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie wiersz Martyny Rejkowicz przybliżający twórczość i życiorys tej wybitnej artystki: https://youtu.be/emyCY0DrOfU
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jej dzieł jest “Dziewczynka z chryzantemami”. Zróbcie burzę mózgów i zastanówcie się "W co wpatruje się dziewczynka?" Swoje odpowiedzi przedstawcie w formie rysunku lub np. za pomocą mapy myśli.
================================================================
1. "Freblowskie przeplatanki" - przeplatanka, nazywana również
wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez
Froebla. Aktywność polega na tworzeniu kompozycji
z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.
2. “Ulepione z gliny” - lepienie z gliny wspiera postawę twórczą, to kolejna
z freblowskich technik. Okazja do wyrażania emocji, uczuć. Przyczynia się
do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w
obrębie edukacji matematycznej.
3. “Laboratorium koloru” - eksperymentowanie z barwą, odkrywanie
odcieni, tworzenie własnych dzieł poprzez eksperyment plastyczny.
Przykłady realizacji:
a. zabawa abstrakcyjna dla młodszych dzieci
b. wprowadzenie/utrwalenie pojęcia barwy podstawowe i pochodne
c. wprowadzenie pojęcia barw kontrastujących
4. “Słodka abstrakcja” - bita śmietana i barwniki spożywcze to połączenie,
które może posłużyć jako płótno i farby. To dobra inspiracja do poznania
dzieł abstrakcyjnych takich artystów jak Wassily Kandinsky, Jackson Pollock.
5. “Collage” - przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu
kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny,
fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.
Przykłady realizacji:
a. collage w nurcie kubistycznym
b. collage kolorów
c. collage w stylu pop art (Andy Warhol)
d. collage zainspirowany wycinankami Henri Matisse
e. collage przedstawiający twórczość wybranego artysty
6. "Światowy Dzień Sztuki" - zorganizujecie wydarzenie (15.04.2025), które
będzie świętem sztuki.
7. “Wielka fala w Kanagawie” - stwórzcie pracę techniczną w stylu pop-up,
która będzie składała się trójwymiarowych elementów. Dobrym dziełem
do tej aktywności będzie drzeworyt Hokusai.
8. “Sztuka malucha” - przybliż młodszym dzieciom świat sztuki za pomocą
książek.
a. “Licz z malarzami” M. Rejkowicz
b. “Licz z polskimi malarzami” M. Rejkowicz
c. Wiersze o artystach M. Rejkowicz
9. “Biblioteczka artysty” - zapoznaj dzieci jedną z wybranych książek:
a. “W muzeum” S. Verde
b. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Na tropie złodziei obrazów”
D. Budzbon-Szymańska
c. “Mysz Tymoteusz i jeż Fryderyk. Tajemnica dzieł Leonarda da Vinci”
D. Budzbon-Szymańska
d. “W pogoni za sztuką” Thé Tjong-Khing
e. “Van Dog” M. Pasiński, G. Herba
f. “Kolor nieba” Peter H. Reynolds
10. “Szybki obraz” - potrzebny będzie duży arkusz papieru, mazaki, kredki
lub farby. Rysuj/maluj i na określony sygnał lub przerwę w muzyce podaj
kredkę/mazak/pędzel dalej. Wspólnymi siłami stworzycie dzieło. Może
będzie to abstrakcja?
11. “Karty ruchowe” - ruch to zdrowie, niech inspiracją będą dzieła
Haringa.
12. “Idący człowiek” - rzeźba Alberto Giacometti, spróbujcie stworzyć własne
rzeźby przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.
13. “Balonowy pies” - to kultowe, współczesne dzieło Jeffa Koonsa. A gdyby
tak poznać jego historię i stworzyć balonową alternatywę?
14. "Sztuka prehistoryczna" - jakich materiałów używali prehistoryczni
artyści? Dlaczego tworzono malowidła naskalne?
a. zachęć dzieci do tworzenia własnych malowideł naskalnych. Mogą
malować zwierzęta, postacie ludzkie, różne symbole i sceny z życia
codziennego prehistorycznych ludzi.
b, zaprojektujcie symbole plemienne, inspirowane sztuką prehistoryczną.
16. “Wszystko wiem o...” - przygotuj zajęcia o wybranym artyście, następnie
zorganizujcie quiz wiedzy na temat tej postaci i jej twórczości.
Kogo wybrać? Może Joan Miró, Georges Seurat, Henri Rousseau, Piet
Mondrian, Frida Kahlo, Vincent van Gogh, Gustav Klimt, Yayoi Kusama,
18. “Znani Polacy” - Olga Boznańska, Jan Matejko, Józef Mehoffer, Józef
Chełmoński, Tadeusz Makowski, Stanisław Wyspiański. Każdy z tych
polskich artystów oferuje coś unikalnego, co może przyciągnąć uwagę
dzieci i pobudzić ich kreatywność, dlatego:
a. stwórzcie kącik poświęcony wybranemu artyście
b. przygotujcie grę planszową nawiązującą do wybranego artysty
c. stwórzcie galerię prac zainspirowaną wybranym artystą
19. “Artystyczna misja” - stwórzcie wspólną pracę (obraz, rzeźbę)
nawiązującą do wybranego dzieła/artysty. Przekażcie Waszą pracę na cel
charytatywny np. możecie wesprzeć lokalną licytację lub akcję na większą skalę jak WOŚP.
========================================================================
2023/2024
https://photos.app.goo.gl/iocSFmt8p9jeJpo28
W tym roku zabawę sztuką zaczynamy od zadania Zakręcony obraz i Magiczne Drzewo
Okazuje się, że sztukę można tworzyć wszędzie, nawet w kuchni. Wystarczy do wirówki zamiast sałaty włożyć kartkę i chlapnąć na nią trochę farby. Później tylko kręcić i kręcić i podziwiać co siła odśrodkowa robi z kleksami. Świetliczakom się spodobało - mamom być może trochę mniej 😉. Ale pamiętajcie nasi mali artyści, że nawet sztuka największych malarzy bywała niezrozumiała dla innych.
Nasze prace wykorzystaliśmy do stworzenia instalacji inspirowanej twórczością Yayoi Kusama.
8. "Magiczne drzewo" - Yayoi Kusama tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby, Wśród jej prac można znaleźć również wyjątkowe drzewo, które pełne jest kropek. Niech będzie to dla Was inspiracja do stworzenia własnej instalacji,pamiętajcie o aspekcie ekologicznym.
"Jadalny obraz" - o tym, że wszystko co nas otacza może być sztuką przekonały sie nasze świetliczaki realizując kolejne zadanie projektowe.
A gdyby tak odtworzyć obraz "Krzyk" Muncha?
Edvard Munch, Krzyk | 1893, Nasjonalgalleriet, Oslo
"Nasz ulubiony artysta" - aby wykonać to zadanie wybraliśmy Pablo Picasso. Świetliczaki najpierw zapoznały sie z twórczością malarza a później postanowiliśmy, że spróbujemy wykonać portrety inspirowane jego pracami. W wykonaniu abstrakcyjnych portretów pomogła nam zabawa "Wyturlaj Pisasso". Połączenie zabawy i twórczości sprawiło am dużo frajdy a efekty przeszły nasze oczekiwania.
Kolejne zrealizowane zadanie to Pole Kwiatów. Zadaniem świetliczaków było rysowanie na arkuszu papieru kropek o różnych rozmiarach i kolorach a następnie przekształcanie ich w kwiaty.
Zadanie pod tytułem "Druciane cuda" postanowiliśmy nieco przekształcić i wykorzystać tę pracę jako wiosenną ozdobę naszej świetlicy. Do wykonania naszej pracy wykorzystaliśmy materiałyz recyklingu ( wytłaczanki do jajek, stary karton tekturowy, wełnę z odzysku i gałązki).
===========================================================
2022/2023
.https://view.genial.ly/632072f018827800110b18a2/presentation-history-presentation-iii
Materiały pomocnicze POMOCNICZE https://www.zabawasztuka.pl/
Świetliczaki na tropie...
- Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
20. "Eko(autoportret)" - z materiałów odpadowych stwórzcie dowolny portret lub autoportret ze świata sztuki. Wybór jest szeroki: autoportrety - Picasso, Vincent van Gogh, Jan van Eyck, Kahlo, Wyspiański, Monet, portret - "Dama z gronostajem", "Mona Lisa", "Dziewczyna z perłą", "Złota muza" itd. Należy pamiętać, że prace oparte o recykling nie polegają na kupowaniu brakujących materiałów. Wykorzystajcie materiały, którym można nadać drugie życie.
9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów
3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:
• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,
• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,
• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,
• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,
• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.
WRZESIEŃ
1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody
Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).
26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
PAZDZIERNIK
5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.
14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.
10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.
LISTOPAD
6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.
7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
GRUDZIEŃ
12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
7. "Świąteczna ozdoba" - Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki. Wybierzcie co najmniej jednego artystę i stwórzcie świąteczną dekorację nawiązującą do jego dzieł(a).
STYCZEŃ
8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.
5. "Nietypowy pędzel" - pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd. Stwórzcie niepowtarzalne prace, nie korzystajcie z kolorowanek. Wystarczy sięgnąć po farby, nietypowy pędzel i kartki.
LUTY
4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.
MARZEC
13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.
20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.
KWIECIEŃ
22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.
11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.
23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.
2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej.
Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik
MAJ
24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.
CZERWIEC
21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.
25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.
18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.
27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz