ZABAWA SZTUKĄ



Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
  • tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
  • wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
  • zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
  • rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
  • udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
  • rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi
  • atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
  • zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
  • kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
  • doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
  • wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
  • doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem.


https://drive.google.com/file/d/1tWDT59L5RaIXOXeH1hATMEJy8SVSBIoR/view

2024/2025 

prace
ZADANIA  MIESIĄCA


wrzesień: "Międzynarodowy Dzień Kropki" - zorganizujcie Dzień Kropki.
Warto pamiętać, że kropka ma wymiar symboliczny i sama idea
świętowania tego wydarzenia to coś więcej niż ubrania w kropki.

Braliśmy udział w projekcie eTwinning. Obejrzeliśmy film o historii Vashti. 

Tworzyliśmy drzewo talentów.  Próbowaliśmy rysować, malować, stemplować kropki przy pomocy różnych narzędzi i technik. 

Każde dziecko powiedziało coś pozytywnego o stworzonej przez siebie wielobarwnej kompozycji. Jakie plamy i linie w niej występują, w jakim kształcie, barwie i zestawieniu? Jakie emocje są w nich ukryte? Czy są to emocje wywołujące dysharmonię, a może jednak harmonię? Z czego najbardziej jest zadowolone? Co mu się w tym wytworze najbardziej podoba, a co, ewentualnie, chciałoby zmienić? 



























































październik:

“Drzewo życia” z okazji Światowego Dnia Drzewa (10 październik) stwórzcie
sensoryczne drzewo nawiązujące do dzieła "Drzewo życia" Gustava Klimta












lub

“Kolorowe grzyby” - grzyby uznawane są za symbol jesieni. Przygotujcie
nietypowe, bo kolorowe grzyby w rozmiarze XXL. Inspiracją niech będzie Yayomi Kusama i jej prace.
















Zadanie miesiąca (grudniowe):
Świąteczna dekoracja” - przygotujcie ozdobę świąteczną, która będzie nawiązywać do wybranego dzieła sztuki i przekażcie ją zaprzyjaźnionej instytucji (biblioteka, DPS itd.).
















Zadanie styczniowe:
“Rok Olgi Boznańskiej” - patronką roku 2025 została Olga Boznańska. Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie wiersz Martyny Rejkowicz przybliżający twórczość i życiorys tej wybitnej artystki: https://youtu.be/emyCY0DrOfU
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jej dzieł jest “Dziewczynka z chryzantemami”. Zróbcie burzę mózgów i zastanówcie się "W co wpatruje się dziewczynka?" Swoje odpowiedzi przedstawcie w formie rysunku lub np. za pomocą mapy myśli.



Zadanie na luty:
“Fotobudka a’la...” - przygotujcie fotobudkę inspirowaną wybranym, dowolnym dziełem sztuki z zakresu sztuk plastycznych.
Jan Matejko. Poczet królów Polski.


Autorstwa Jan Matejko - Biblioteka Narodowa, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=154864095









Zadanie marcowe:
"Geometryczny pejzaż" - poszukujecie inspiracji wśród obrazów Paula Klee np. Zamek i słońce, Ad Parnassum, Południowe ogrody, Ogrody świątynne. Stwórzcie własne, geometryczne obrazy przedstawiające miasto, ogród etc.












Zadanie kwietniowe:
"Sztuka i Froebel" - w kwietniu przypada kolejna rocznica urodzin Froebla, ojca nowożytnego wychowania przedszkolnego. Co ciekawe Froebel i freblowskie dary miały wpływ również na sztukę, o czym można przeczytać na zabawasztuka.pl
Przyjrzyjcie się obrazowi “Kompozycja 8” Kandinsky’ego oraz kompozycji stworzonej z freblowskich darów, która przypomina wspomniane dzieło.
Przy użyciu freblowskich darów lub klocków, materiałów, które znajdziecie w najbliższym otoczeniu stwórzcie obraz “Kompozycja 8”.












zadanie miesiąca maj: " Kwiaty Georgi O'Keeffe"
Maj to kwiaty, a jak kwiaty to Georgia O'Keeffe.
Stwórzcie kwiaty pastelami, farbami lub przy pomocy bibuły.
Maj to także Dzień Mamy, więc kwiaty zainspirowane sztuką mogą być wyjątkowym upominkiem dla mam.



Autorstwa Georgia O'Keeffe - http://www.artic.edu/aic/collections/citi/images/standard/WebLarge/WebImg_000080/4162_672427.jpg, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5751466












================================================================


ZADANIA DO WYBORU 


1. "Freblowskie przeplatanki" - przeplatanka, nazywana również
wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla.

 Aktywność polega na tworzeniu kompozycji
z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.













2.  “Laboratorium koloru” - eksperymentowanie z barwą, odkrywanie
odcieni, tworzenie własnych dzieł poprzez eksperyment plastyczny.

Przykłady realizacji:

a. zabawa abstrakcyjna dla młodszych dzieci

b. wprowadzenie/utrwalenie pojęcia barwy podstawowe i pochodne

c. wprowadzenie pojęcia barw kontrastujących

TECHNIKA  EBRU 












TECHNIKA : rozmywania markerów (pisaków) na filtrze do kawy









Technika: łączenie  farby niebieskiej i  żółtej 









4. “Collage” - przybliżenie techniki artystycznej polegającej na formowaniu
kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, takich jak gazety, tkaniny,
fotografie czy drobne przedmioty codziennego użytku.


Przykłady realizacji:
a. collage w nurcie kubistycznym
b. collage kolorów

c. collage w stylu pop art (Andy Warhol)
d. collage zainspirowany wycinankami Henri Matisse
e. collage przedstawiający twórczość wybranego artysty


Collage  insirowany słonecznikami Van Gogha 


Autorstwa Vincent van Gogh - The Yorck Project (2002) 10.000 Meisterwerke der Malerei (DVD-ROM), distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH. ISBN: 3936122202., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=151972


Collage zainspirowany nenufarami Moneta .


Autorstwa Claude Monet - user:Rlbberlin, Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2168051







5. “Wielka fala w Kanagawie” - stwórzcie pracę techniczną w stylu pop-up,
która będzie składała się trójwymiarowych elementów. Dobrym dziełem
do tej aktywności będzie drzeworyt Hokusai.


Autorstwa Great_Wave_off_Kanagawa.jpg: Katsushika, Hokusai, 1760-1849derivative work: Wilfredor (talk) - Great_Wave_off_Kanagawa.jpg, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15323068



puzzle













6. Idący człowiek 







7. “Balonowy pies” - to kultowe, współczesne dzieło Jeffa Koonsa. A gdyby
tak poznać jego historię i stworzyć balonową alternatywę?


















8.  “Słodka abstrakcja” - bita śmietana i barwniki spożywcze to połączenie,
które może posłużyć jako płótno i farby. To dobra inspiracja do poznania
dzieł abstrakcyjnych takich artystów jak Wassily Kandinsky, Jackson Pollock.












Ulepione z gliny 
























========================================================================



2023/2024 


https://photos.app.goo.gl/iocSFmt8p9jeJpo28


W tym roku zabawę sztuką zaczynamy od zadania   Zakręcony obraz  i Magiczne Drzewo

Okazuje się, że sztukę można tworzyć wszędzie, nawet w kuchni. Wystarczy do wirówki zamiast sałaty włożyć kartkę i chlapnąć na nią trochę farby. Później tylko kręcić i kręcić i podziwiać co siła odśrodkowa robi z kleksami. Świetliczakom się spodobało - mamom być może trochę mniej 😉. Ale pamiętajcie nasi mali artyści, że nawet sztuka największych malarzy bywała niezrozumiała dla innych. 
Nasze prace wykorzystaliśmy do stworzenia instalacji inspirowanej twórczością Yayoi Kusama.

8. "Magiczne drzewo" - Yayoi Kusama tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby, Wśród jej prac można znaleźć również wyjątkowe drzewo, które pełne jest kropek. Niech będzie to dla Was inspiracja do stworzenia własnej instalacji,pamiętajcie o aspekcie ekologicznym.














 "Jadalny obraz" - o tym, że wszystko co nas otacza może być sztuką przekonały sie nasze świetliczaki realizując kolejne zadanie projektowe. A gdyby tak odtworzyć  obraz "Krzyk" Muncha?

Edvard Munch, Krzyk | 1893, Nasjonalgalleriet, Oslo


















 "Nasz ulubiony artysta" - aby wykonać to zadanie wybraliśmy Pablo Picasso. Świetliczaki najpierw zapoznały sie z twórczością malarza a później postanowiliśmy, że spróbujemy wykonać portrety inspirowane jego pracami. W wykonaniu abstrakcyjnych portretów pomogła nam zabawa "Wyturlaj Pisasso". Połączenie zabawy i twórczości sprawiło am dużo frajdy a efekty przeszły nasze oczekiwania.






Kolejne zrealizowane zadanie to  Pole Kwiatów. Zadaniem świetliczaków było rysowanie na arkuszu papieru kropek o różnych rozmiarach i kolorach a następnie przekształcanie ich w kwiaty.





Zadanie pod tytułem "Druciane cuda" postanowiliśmy nieco przekształcić i wykorzystać tę pracę jako wiosenną ozdobę naszej świetlicy. Do wykonania naszej pracy wykorzystaliśmy materiałyz recyklingu ( wytłaczanki do jajek, stary karton tekturowy, wełnę z odzysku  i gałązki).







===========================================================



2022/2023 

.https://view.genial.ly/632072f018827800110b18a2/presentation-history-presentation-iii


Materiały pomocnicze POMOCNICZE https://www.zabawasztuka.pl/

Świetliczaki na tropie...

  • Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną. 

20. "Eko(autoportret)" - z materiałów odpadowych stwórzcie dowolny portret lub autoportret ze świata sztuki. Wybór jest szeroki: autoportrety - Picasso, Vincent van Gogh, Jan van Eyck, Kahlo, Wyspiański, Monet, portret -  "Dama z gronostajem", "Mona Lisa", "Dziewczyna z perłą", "Złota muza" itd. Należy pamiętać, że prace oparte o recykling nie polegają na kupowaniu brakujących materiałów. Wykorzystajcie materiały, którym można nadać drugie życie. 

9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów

3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:

• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,

• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,

• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,

• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,

• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.

WRZESIEŃ

1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody

Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).

26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.












PAZDZIERNIK 

5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.







14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.




10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.

LISTOPAD 

6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).

16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.

7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.

GRUDZIEŃ 


12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.

7. "Świąteczna ozdoba" - Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki. Wybierzcie co najmniej jednego artystę i stwórzcie świąteczną dekorację nawiązującą do jego dzieł(a). 

STYCZEŃ 

8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.

5. "Nietypowy pędzel" - pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd. Stwórzcie niepowtarzalne prace, nie korzystajcie z kolorowanek. Wystarczy sięgnąć po farby, nietypowy pędzel i kartki. 


LUTY 

4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.

MARZEC 

13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.

17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.


19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.

20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.

KWIECIEŃ 

22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.

11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.

23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.

2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej. 

Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik

MAJ 

24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.

CZERWIEC 

21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.

25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.


18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.





27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz