Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
- rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
- udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi
- atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
- doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
- wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
- doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem.
https://drive.google.com/file/d/1tWDT59L5RaIXOXeH1hATMEJy8SVSBIoR/view
2024/2025
prace
ZADANIA MIESIĄCA

“Rok Olgi Boznańskiej” - patronką roku 2025 została Olga Boznańska. Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie wiersz Martyny Rejkowicz przybliżający twórczość i życiorys tej wybitnej artystki: https://youtu.be/emyCY0DrOfU
"Sztuka i Froebel" - w kwietniu przypada kolejna rocznica urodzin Froebla, ojca nowożytnego wychowania przedszkolnego. Co ciekawe Froebel i freblowskie dary miały wpływ również na sztukę, o czym można przeczytać na zabawasztuka.pl
ZADANIA DO WYBORU
Technika: łączenie farby niebieskiej i żółtej



Autorstwa Great_Wave_off_Kanagawa.jpg: Katsushika, Hokusai, 1760-1849derivative work: Wilfredor (talk) - Great_Wave_off_Kanagawa.jpg, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15323068
puzzle
https://photos.app.goo.gl/iocSFmt8p9jeJpo28
W tym roku zabawę sztuką zaczynamy od zadania Zakręcony obraz i Magiczne Drzewo
Nasze prace wykorzystaliśmy do stworzenia instalacji inspirowanej twórczością Yayoi Kusama.


8. "Magiczne drzewo" - Yayoi Kusama tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby, Wśród jej prac można znaleźć również wyjątkowe drzewo, które pełne jest kropek. Niech będzie to dla Was inspiracja do stworzenia własnej instalacji,pamiętajcie o aspekcie ekologicznym.
"Nasz ulubiony artysta" - aby wykonać to zadanie wybraliśmy Pablo Picasso. Świetliczaki najpierw zapoznały sie z twórczością malarza a później postanowiliśmy, że spróbujemy wykonać portrety inspirowane jego pracami. W wykonaniu abstrakcyjnych portretów pomogła nam zabawa "Wyturlaj Pisasso". Połączenie zabawy i twórczości sprawiło am dużo frajdy a efekty przeszły nasze oczekiwania.
Kolejne zrealizowane zadanie to Pole Kwiatów. Zadaniem świetliczaków było rysowanie na arkuszu papieru kropek o różnych rozmiarach i kolorach a następnie przekształcanie ich w kwiaty.
Zadanie pod tytułem "Druciane cuda" postanowiliśmy nieco przekształcić i wykorzystać tę pracę jako wiosenną ozdobę naszej świetlicy. Do wykonania naszej pracy wykorzystaliśmy materiałyz recyklingu ( wytłaczanki do jajek, stary karton tekturowy, wełnę z odzysku i gałązki).
===========================================================
2022/2023
.https://view.genial.ly/632072f018827800110b18a2/presentation-history-presentation-iii
Materiały pomocnicze POMOCNICZE https://www.zabawasztuka.pl/
Świetliczaki na tropie...
- Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów
3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:
• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,
• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,
• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,
• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,
• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.
WRZESIEŃ
1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody
Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).
26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
PAZDZIERNIK
5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.
14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.
10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.
LISTOPAD
6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.
7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
GRUDZIEŃ
12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
7. "Świąteczna ozdoba" - Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki. Wybierzcie co najmniej jednego artystę i stwórzcie świąteczną dekorację nawiązującą do jego dzieł(a).
STYCZEŃ
8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.
5. "Nietypowy pędzel" - pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd. Stwórzcie niepowtarzalne prace, nie korzystajcie z kolorowanek. Wystarczy sięgnąć po farby, nietypowy pędzel i kartki.
LUTY
4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.
MARZEC
13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.
20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.
KWIECIEŃ
22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.
11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.
23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.
2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej.
Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik
MAJ
24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.
CZERWIEC
21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.
25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.
18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.
27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz