Cele szczegółowe:
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
- rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
- udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi
- atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
- doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
- wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
- doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem.
1. "Perforowanie" - jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla.
Aktywność polega na nakłuwaniu papieru.
2.“Ale to już było...- przez pięć lat trwania projektu uzbierał się pokaźny
zbiór inspiracji wprowadzających w świat sztuki. Wybierzcie i zrealizujcie dowolne zadanie z poprzednich edycji.
https://www.zabawasztuka.pl/2025/08/ale-to-juz-byo.html
Jesienny bukiet – dzieła niemalowane inspirowane sztuką Giuseppe Arcimboldo.
https://www.zabawasztuka.pl/2021/05/polscy-malarze.html
Roll a Picasso – rzuty kostką zadecydują o wyglądzie dzieła.
Cykl rozwoju motyla – motyle w sztuce „Statek ze skrzydłami motyla”, „Wiatraki i motyle” (Salvador Dali).
„Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena
„W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.
"Bajkowe obrazy" - "Moje kolory", "Dobrze mieć brata", "Siostry i wróżki", "Oczywiście, że pomogę!", "Muzyka z serca", "Czas na spacer". Wybierzcie co najmniej jedną audiobajkę i poznajcie obraz na podstawie którego powstała.
https://bajkologia.pl/upior-audiobajka/
Upiór z Opuszczonego Domu – na podstawie Spadających liści I. Brodskiego.
“Zabawa sztuką” - stwórzcie wystawę prac podsumowującą rok działań projektowych. Możecie wykorzystać przed(szkolny) korytarz, ogród lub podjąć współpracę z lokalną instytucją kultury.
6."Puzzle XXL pełne sztuki" - to nie tylko trening dla umysłu, ale i cenna
lekcja współpracy. Stwórzcie pracę zainspirowaną wybranym dziełem sztuki, następnie zamieńcie ją w puzzle.
8."Sztuka starożytnego Egiptu"- dziś wzbudza ogromny zachwyt, kiedyś
pełniła głównie funkcje religijne, użytkowe i społeczne. Zadanie do wyboru:
b. “Piramidy”- poznajcie historię piramid, następnie zbudujcie własne np. przy użyciu klocków, pudełek, kostek cukru itd.
c.“Biżuteria”- przy użyciu materiałów odpadkowych stwórzcie własną
biżuterię inspirowaną Egiptem.
9.“Podróż ze sztuką”- poznajcie tradycje, kulturę, zabytki, jedzenie
charakterystyczne dla jednego z państw i przy okazji dowiedzcie się
z jakiego muzeum słynie i jakie dzieła skrywa. Muzea wymienione poniżej
można odwiedzić wirtualnie, pamiętajcie i o tej możliwości.
a. Francja: Luwr (Musée du Louvre)
b. Włochy: Muzea Watykańskie (Musei Vaticani)
c. Wielka Brytania: British Museum (The British Museum)
d. USA: Metropolitan Museum of Art (The Metropolitan Museum of Art)
e. Hiszpania: Muzeum Prado (Museo Nacional del Prado)
f. Holandia: Rijksmuseum (Rijksmuseum)
10.“Tor przeszkód”- sztuka i sport to zgrany duet. Zorganizujcie tor
przeszkód, niech poszczególne stacje oprócz aktywności fizycznych będą
miały stanowiska z zadaniami związanymi ze sztuką. Możecie do tego
wykorzystać np. układanki numeryczne, przygotować quiz wiedzy.
11.“Weduta” - czyli pejzaż przedstawiający widok miasta lub jego fragment.
Zorganizujcie plener artystyczny, uchwyćcie widok miasta lub jego
fragmenty. Zorganizujcie lokalną wystawę, zaproście gości.
Może pokusicie się o wernisaż? To niezwykłe doświadczenie dla dzieci.
14.“Wędrująca książka”- wybierz książkę o tematyce związanej ze sztuką,
która będzie dostosowana do wieku dzieci. Zorganizuj w swojej
grupie/klasie akcję z wędrującą książką od domu do domu
przedszkolaka/ucznia. Promujmy rodzinne czytanie.
16.“Ulubiona postać z literatury”- jaka jest ulubiona postać ze świata
literatury w waszej grupie/klasie? Paddington, Detektyw Pozytywka,
Kolorowy Potwór, a może Pan Kuleczka? Przedstawcie bohatera ze świata
literatury w nowej odsłonie, niech inspiracją będą kierunki i nurty (np.
impresjonizm, ekspresjonizm, kubizm, surrealizm, pop-art, abstrakcja).
Dopuszczalne jest stworzenie zarysu przez nauczyciela.
17. "Malowanie plasteliną"- zamieńcie kredki na plastelinę. Wykorzystajcie
kolorowanki z motywem sztuki do tej aktywności.
18."Rzeźby z piasku"- rzeźby z piasku tworzą zarówno amatorzy, jak
i profesjonalni artyści np. Andoni Bastarrika, Wojciech Łukiański. Stwórzcie
własne rzeźby wykorzystując zasoby piaskownicy lub korzystając np.
z piasku kinetycznego. Przed rozpoczęciem twórczego działania przyjrzycie
się dziełom artystów.
19."Autoportret"- Rembrandt van Rijn, Frida Kahlo, Vincent van Gogh,
Albrecht Dürer słyną z tworzenia autoportretów. Zapoznajcie się z dziełami
wybranego artysty, następnie sięgnijcie po lusterka i stwórzcie autoportret.
21.“Dawne, zapomniane zawody”- w oparciu o dzieło sztuki przybliż
dzieciom jeden z wybranych zawodów np.
a.
"Mleczarka" Johannesa Vermeera
b.
“Szewc” Tadeusz Makowski
c.
“Rybak” Tadeusz Makowski
d.
"Warsztat bednarza" David Teniers Młodszy
22. “Zdrowa przekąska”- w oparciu o wybrane dzieło sztuki przygotujcie
zdrową przekąskę z wykorzystaniem danego produktu/produktów -
poznajcie również ich właściwości. Inspiracją mogą być takie dzieła jak np.
Martwa natura z jabłkami i pomarańczami" Paul Cézanne,"Viva la Vida"Frida Kahlo,
"Martwa natura z brzoskwiniami i winogronami" Willem van Aelst.
https://coniecoosztuce.wordpress.com/2017/08/06/jablko-cezannea/
https://artsandculture.google.com/asset/viva-la-vida/bAGbsL-eW4XUXg?hl=pl
=======================================================================
ZADANIE MIESIĄCA
październik: “Plakat”- choć często pełni funkcję użytkową, to niesie ze sobą
również wyraz artystyczny. Możemy pochwalić się grupą polskich
artystów-plakacistów, którzy zdobyli międzynarodowe uznanie (Polska
Szkoła Plakatu). Popodziwiajcie barwne plakaty i stwórzcie własny. Mamy
październik, więc motyw przewodni może być jeden! Zwierzęta.
Dzień Kundelka, czyli nieoficjalne święto wszystkich psów wielorasowych,
obchodzony jest w Polsce 25 października. Data ta zbiega się z Dniem
Ustawy o Ochronie Zwierząt, a cały październik jest miesiącem dobroci dla
zwierząt. Plakat może być dobrym początkiem do zorganizowania akcji
charytatywnej np. na rzecz schroniska (przed organizacją akcji warto
zapytać konkretne schronisko, na co mają zapotrzebowanie).
===================================
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
- rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
- udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi
- atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
- doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
- wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
- doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem.
https://drive.google.com/file/d/1tWDT59L5RaIXOXeH1hATMEJy8SVSBIoR/view
2024/2025
prace
ZADANIA MIESIĄCA

“Rok Olgi Boznańskiej” - patronką roku 2025 została Olga Boznańska. Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie wiersz Martyny Rejkowicz przybliżający twórczość i życiorys tej wybitnej artystki: https://youtu.be/emyCY0DrOfU
"Sztuka i Froebel" - w kwietniu przypada kolejna rocznica urodzin Froebla, ojca nowożytnego wychowania przedszkolnego. Co ciekawe Froebel i freblowskie dary miały wpływ również na sztukę, o czym można przeczytać na zabawasztuka.pl
ZADANIA DO WYBORU
Technika: łączenie farby niebieskiej i żółtej



Autorstwa Great_Wave_off_Kanagawa.jpg: Katsushika, Hokusai, 1760-1849derivative work: Wilfredor (talk) - Great_Wave_off_Kanagawa.jpg, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15323068
puzzle
https://photos.app.goo.gl/iocSFmt8p9jeJpo28
W tym roku zabawę sztuką zaczynamy od zadania Zakręcony obraz i Magiczne Drzewo
Nasze prace wykorzystaliśmy do stworzenia instalacji inspirowanej twórczością Yayoi Kusama.


8. "Magiczne drzewo" - Yayoi Kusama tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby, Wśród jej prac można znaleźć również wyjątkowe drzewo, które pełne jest kropek. Niech będzie to dla Was inspiracja do stworzenia własnej instalacji,pamiętajcie o aspekcie ekologicznym.
"Nasz ulubiony artysta" - aby wykonać to zadanie wybraliśmy Pablo Picasso. Świetliczaki najpierw zapoznały sie z twórczością malarza a później postanowiliśmy, że spróbujemy wykonać portrety inspirowane jego pracami. W wykonaniu abstrakcyjnych portretów pomogła nam zabawa "Wyturlaj Pisasso". Połączenie zabawy i twórczości sprawiło am dużo frajdy a efekty przeszły nasze oczekiwania.
Kolejne zrealizowane zadanie to Pole Kwiatów. Zadaniem świetliczaków było rysowanie na arkuszu papieru kropek o różnych rozmiarach i kolorach a następnie przekształcanie ich w kwiaty.
Zadanie pod tytułem "Druciane cuda" postanowiliśmy nieco przekształcić i wykorzystać tę pracę jako wiosenną ozdobę naszej świetlicy. Do wykonania naszej pracy wykorzystaliśmy materiałyz recyklingu ( wytłaczanki do jajek, stary karton tekturowy, wełnę z odzysku i gałązki).
===========================================================
2022/2023
.https://view.genial.ly/632072f018827800110b18a2/presentation-history-presentation-iii
Materiały pomocnicze POMOCNICZE https://www.zabawasztuka.pl/
Świetliczaki na tropie...
- Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów
3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:
• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,
• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,
• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,
• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,
• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.
WRZESIEŃ
1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody
Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).
26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
PAZDZIERNIK
5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.
14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.
10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.
LISTOPAD
6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.
7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
GRUDZIEŃ
12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
7. "Świąteczna ozdoba" - Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracji do wykonania bombki lub pisanki. Wybierzcie co najmniej jednego artystę i stwórzcie świąteczną dekorację nawiązującą do jego dzieł(a).
STYCZEŃ
8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.
5. "Nietypowy pędzel" - pędzel nie jest niezbędny do malowania. Czym zastąpić tradycyjny pędzel? Wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd. Stwórzcie niepowtarzalne prace, nie korzystajcie z kolorowanek. Wystarczy sięgnąć po farby, nietypowy pędzel i kartki.
LUTY
4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.
MARZEC
13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.
20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.
KWIECIEŃ
22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.
11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.
23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.
2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej.
Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik
MAJ
24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.
CZERWIEC
21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.
25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.
18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.
27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?




























































































































.jpg)
.jpg)























.jpg)














































































.jpg)









































































































Brak komentarzy:
Prześlij komentarz