„Colorful STEAM World” to międzynarodowy projekt edukacyjny przeznaczony dla uczniów w wieku 7-10 lat. Projekt trwa cztery miesiące i jest podzielony na etapy, w których uczniowie rozwijają swoje umiejętności w zakresie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
Cele projektu :
- Rozwijanie umiejętności STEAM poprzez zadania twórcze realizowane we współpracy z uczniami z innych krajów.
- Nauczanie metod pracy zespołowej, doskonalenie umiejętności współpracy i doskonalenie umiejętności językowych.
Oś czasu :
- Wrzesień: Nauka - Uczniowie wykonują eksperymenty i obserwacje związane z jesienią, tworząc wspólny album z wynikami.
- Październik: Technologia – uczniowie biorą udział w Codeweek, ucząc się podstaw kodowania poprzez zadania inspirowane jesienią.
- Listopad: Inżynieria – budowanie modeli mostów i miast, rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i pracy zespołowej.
- Grudzień: Sztuka i matematyka – tworzenie dzieł sztuki inspirowanych geometrią i udział we wspólnej wystawie online.
Dlaczego ważne jest nauczanie dzieci STEAM?
STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) to podejście edukacyjne, które integruje te dyscypliny w spójny program nauczania, promując kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów. Nauczanie dzieci STEAM:
- Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia : Dzieci uczą się analizować problemy, szukać rozwiązań i testować swoje pomysły, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się świecie.
- Pobudza kreatywność : Łączenie sztuki z nauką i technologią pozwala dzieciom wyrażać siebie, a jednocześnie zdobywać cenne umiejętności techniczne.
- Przygotuj się na przyszłość : Ponieważ technologia i innowacja odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, umiejętności zdobyte dzięki STEAM będą nieocenione na rynku pracy.
- Wspiera współpracę i komunikację : Projekty STEAM często wymagają pracy zespołowej, pomagając uczniom rozwijać umiejętności społeczne i angażować się w międzynarodową współpracę.
Nauczanie dzieci w zakresie STEAM to inwestycja w ich przyszłość, wyposażająca je w narzędzia, które pomogą im poruszać się we współczesnym, skomplikowanym świecie.
Cel: Uczniowie dowiedzą się, jak przyroda zmienia się jesienią, poprzez wykonywanie prostych eksperymentów naukowych i obserwacji.
Opis stanowiska:
- Uczniowie zbierają liście, owoce i inne jesienne elementy przyrody w swoim lokalnym środowisku.
- Przeprowadzają eksperymenty, takie jak obserwacja zmian koloru liści, badanie nasion itp.
- Tworzą dokumentację w formie zdjęć, rysunków lub krótkich filmów.
- Współpracując z klasą partnerską, uczniowie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami za pośrednictwem platformy eTwinning
Each partner chooses 2-3 dots with their students' talents and inserts them into the joint presentation in place of dots or letters.
The logo shows children sitting by an open treasure chest - these treasures are children's talents. Thanks to these talents, children are creative, imaginative and we have a Colorful STEAM World
Each class creates its own "Tree of Talents" on which we will place them dots presenting children's talents. These symbolic dots are intended to remind everyone of the talents they have, that they should cultivate their skills and share them with others.
Joint presentation:
Link to edit presentation:
Zadanie 1. Na zajęciach przeprowadzamy eksperymenty „Co pływa, a co tonie” – sprawozdania z zajęć zamieszczamy w formie zdjęć we wspólnej prezentacji.
Cel: poznasz podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim i rozwiniesz umiejętność obserwacji i opisywania przyrody.
Opis stanowiska:
- Obserwacja przyrody: Uczniowie wychodzą na spacer po okolicy, zbierając jesienne przedmioty, takie jak liście, żołędzie, kasztany, szyszki, owoce itp. Podczas zajęć każdy uczeń wybiera kilka z zebranych przedmiotów, nad którymi będzie dalej pracował.
Wprowadzenie do słownictwa: Nauczyciel wprowadza podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim, takie jak liść, jabłko , kasztan , szyszka , dynia , wiewiórka, jesień, drzewo, deszcz, wiatr itp.
- Tworzenie jesiennego słownika: Uczniowie tworzą własne mini słowniki obrazkowe, w których rysują zebrane przedmioty i podpisują je po angielsku. Mogą również korzystać z ilustracji lub zdjęć znalezionych w Internecie.
- Współpraca z klasami partnerskimi: stworzenie wspólnego słownika w języku angielskim, polskim i językach klas partnerskich.
Proszę wybrać jedno słowo, przygotować ilustrację z uczniami i nagranie do słownika jesiennego
Dokument słownikowy: https://docs.google.com/document/d/1FhZq63L5-Cb2waqU-LOFN1H_fGuFc2CM6CW39aV1qeg/edit?usp=sharing
Wynik:
https://view.genially.com/66f98e15cbfaa24ec3342ae2/presentation-autumn-dictionary-etwinning-project
Aktywność 2. Jesienne liście STEAM Absorption Art dla dzieci - drugi eksperyment polega na farbowaniu papierowych liści na jesienne kolory. Wspólnie zrobimy jesienne drzewo w Canva
Rutyna „Zobacz, Połącz, Wyobraź sobie”
1. ZOBACZ (Observe) – Obserwacja i analiza
- Cel: Zwrócenie uwagi na jesienne kolory i kształty w naturze.
- Zadania:
- Poproś dzieci, by najpierw przyjrzały się liściom w naturze lub na zdjęciach – jakie mają kształty i kolory?
- Zadaj pytania, które pobudzą ich ciekawość:
- „Jakie kolory widzicie na liściach jesienią?”
- „Czy wszystkie liście mają taki sam kształt i kolor?”
- „Co sprawia, że liście zmieniają kolor?” (krótkie wprowadzenie o jesiennym spadku chlorofilu).
2. POŁĄCZ (Connect) – Eksperyment i tworzenie
- Cel: Farbowanie papierowych liści, aby połączyć wiedzę z działaniem i zrozumieć, jak kolory mieszają się i zmieniają.
- Zadania:
- Dzieci farbują papierowe liście w jesiennych kolorach (np. czerwony, żółty, pomarańczowy, brązowy) za pomocą farb lub barwników.
- W trakcie eksperymentu zapytaj:
- „Co się stanie, jeśli zmieszamy żółty z czerwonym?”
- „Czy wszystkie liście wyglądają tak samo, gdy je pomalujemy?”
- Zachęć dzieci, aby obserwowały, jak farby przenikają przez papier, co nawiązuje do procesu zmian w naturze.
3. WYOBRAŹ SOBIE (Imagine) – Kreatywność i refleksja
- Cel: Tworzenie jesiennego drzewa w Canva oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
- Zadania:
- Z pomocą Canva dzieci projektują wspólne drzewo jesienne, układając zeskanowane liście lub rysując ich kształty.
- Zadaj pytania rozwijające ich wyobraźnię:
- „Jak wygląda twoje wymarzone jesienne drzewo?”
- „Co jeszcze moglibyśmy dodać, żeby wyglądało jak prawdziwe drzewo?” (np. zwierzęta, owoce, gałęzie).
- Zachęć dzieci do wymyślenia historii o ich jesiennym drzewie: „Kto mieszka pod tym drzewem? Co dzieje się wokół niego jesienią?”
Refleksja po zakończeniu zadania
- „Czego nauczyliśmy się o jesieni?”
- „Co było najtrudniejsze, a co najciekawsze w tworzeniu liści i drzewa?”
- „Czy drzewo, które stworzyliśmy, przypomina prawdziwą jesień?”
Rutyna „Zobacz, Połącz, Wyobraź sobie” sprawia, że dzieci rozwijają zarówno myślenie analityczne, jak i kreatywne, angażując się w eksperyment i cyfrową twórczość. 🍂
Code Week
Cel: Uczniowie nauczą się podstaw kodowania poprzez zabawę kolorami i wzorami inspirowanymi jesienią.
A) Opis stanowiska pracy dla młodszych dzieci:
- Każda klasa przygotowuje zadanie polegające na odkodowaniu, inspirowane jesienią – może to być kolorowanka, układanka itp.
2. Współpraca partnerska polega na wymianie kart pracy: jeden partner koduje, drugi dekoduje.
B) Opis zadania do wykonania na komputerze dla starszych dzieci:
- Korzystając z narzędzi do nauki podstaw kodowania (np. ScratchJr lub Kodable), uczniowie tworzą proste programy przedstawiające animacje związane z jesienią, takie jak opadające liście, deszcz czy migoczące światła.
- Każda klasa tworzy prostą grę lub animację inspirowaną jesienią.
- Współpraca z partnerami polega na wymianie stworzonych projektów i wspólnym ich udoskonalaniu, dodawaniu nowych elementów lub łączeniu ich w jeden większy projekt.
Colorful STEAM World
Zadanie 4. „Mosty przyjaźni”
W niektórych krajach 13 listopada, w Polsce 21 listopada obchodzimy Dzień Życzliwości i World Hello Day. To świetna okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne są gesty, które zbliżają ludzi - uśmiech, pomocna dłoń, życzliwe słowo 😊 A skoro życzliwość to budowanie mostów między ludźmi. Niech nasze mosty staną się symbolem zrozumienia, współpracy i wzajemnego wspierania się. To ćwiczenie łączy się z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 🌱 Cel 11: Budowanie zrównoważonych społeczności - mosty dosłownie i w przenośni łączą ludzi, budując lepsze relacje.
Cel: Rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i współpracy w grupie poprzez budowanie mostów, dbanie o dobre samopoczucie w klasie.
Opis zadania:
Uczniowie zbudują modelowe mosty przy użyciu zrównoważonych, ekologicznych materiałów, takich jak patyczki do lodów, sznurek, papier, plastikowe kubki i dostępne klocki. Zadanie będzie kładło nacisk na odpowiedzialne korzystanie z zasobów (SDG 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja).
Podczas budowania mostów uczniowie będą analizować, w jaki sposób czynniki takie jak długość, szerokość i liczba podpór wpływają na wytrzymałość mostu. Omówią również, w jaki sposób można wykorzystać zrównoważone materiały, aby ulepszyć swoje projekty i zmniejszyć ilość odpadów.
Klasy partnerskie podzielą się wynikami swoich eksperymentów, porównując swoje mosty, aby zobaczyć, który z nich może wytrzymać największe obciążenie. Dzięki temu procesowi uczniowie zbadają znaczenie zrównoważonej i odpornej infrastruktury (SDG 11: Zrównoważone miasta i społeczności).
Uczniowie zastanowią się nad symbolicznym znaczeniem mostów jako metafor połączenia, jedności i komunikacji między ludźmi, kulturami i społecznościami. Ta refleksja pomoże uczniom zrozumieć, w jaki sposób rozwiązania inżynieryjne mogą nie tylko poprawić infrastrukturę, ale także stworzyć silniejsze, bardziej połączone społeczeństwa, wspierając poczucie współodpowiedzialności za zrównoważoną przyszłość.
Rezultat: wspólna prezentacja „Mostów Przyjaźni” z opisami konstrukcji i testów wytrzymałościowych. LINK
Propozycja zajęć w klasie
1. Wprowadzenie - „Czym są mosty i dlaczego są ważne?”. Krótka historia lub pokaz slajdów na temat mostów z całego świata, podkreślający ich rolę w łączeniu miejsc i ludzi.
Dyskusja:
„Czy mosty są wykonane tylko z drewna i metalu?”
„Jak możemy budować mosty między ludźmi, np. w klasie?”.
Wprowadzenie idei przyjaźni, pomocy i współpracy jako symbolicznych mostów.
2. Budowanie mostu przyjaźni - praca zespołowa
Dzieci w małych grupach budują modele mostów z prostych materiałów (patyczki po lodach, karton, sznurek, klocki LEGO itp.).
Wyzwanie obywatelskie:
Każda grupa musi uzgodnić sposób podziału ról (np. projektant, budowniczy, dekorator). Grupy pracują razem, aby połączyć swoje modele w jeden duży „Most Przyjaźni”, symbolizujący jedność klasy.
Element edukacyjny:
Dzieci wykorzystują proste zasady matematyczne do planowania konstrukcji (np. ile materiałów jest potrzebnych, jak zbudować stabilny most).
3. Warsztat „Rozwiązywanie problemów na moście”
Symulacja sytuacji: Na makiecie mostu dzieci wcielają się w role mieszkańców różnych „brzegów rzeki”, którzy muszą wspólnie rozwiązać jakiś problem, np:
Jak podzielić przestrzeń na moście, aby każdy mógł z niej korzystać?
Co zrobić, gdy jedna strona chce udekorować most kwiatami, a druga woli flagi?Cel:
Dzieci uczą się negocjacji i kompromisu, wzmacniając kompetencje obywatelskie.
4. Akcent artystyczny: Dekorujemy Most Przyjaźni
Każde dziecko rysuje lub pisze na małej karteczce, jak „budować mosty” w codziennym życiu (np. pomaganie, dzielenie się, rozwiązywanie konfliktów).
Elementy te są przyklejane do wspólnego mostu jako dekoracje, tworząc „Most Dobrych Uczynków”.
5. Podsumowanie - „Co dają nam mosty?”.
Krótka rozmowa o tym, czego dzieci nauczyły się podczas zajęć.
Jak wspólnie działać i osiągać cele?
Dlaczego warto pomagać innym i wspólnie rozwiązywać problemy?
Każda grupa może opowiedzieć o swoim wkładzie w „Most Przyjaźni”
Zadanie budowania modeli mostów to doskonała okazja do zastosowania rutyny krytycznego myślenia, która pozwala uczestnikom lepiej zrozumieć problem, zaplanować działanie i wyciągnąć wnioski. Oto propozycja rutyny krytycznego myślenia w tym kontekści.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz