Colorful STEAM World

 „Colorful STEAM World”

 to międzynarodowy projekt edukacyjny przeznaczony dla uczniów w wieku 7-10 lat. Projekt trwa cztery miesiące i jest podzielony na etapy, w których uczniowie rozwijają swoje umiejętności w zakresie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).

 

Cele projektu :

  • Rozwijanie umiejętności STEAM poprzez zadania twórcze realizowane we współpracy z uczniami z innych krajów.
  • Nauczanie metod pracy zespołowej, doskonalenie umiejętności współpracy i doskonalenie umiejętności językowych.

 

Oś czasu :

  • Wrzesień: Nauka - Uczniowie wykonują eksperymenty i obserwacje związane z jesienią, tworząc wspólny album z wynikami.
  • Październik: Technologia – uczniowie biorą udział w Codeweek, ucząc się podstaw kodowania poprzez zadania inspirowane jesienią.
  • Listopad: Inżynieria – budowanie modeli mostów i miast, rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i pracy zespołowej.
  • Grudzień: Sztuka i matematyka – tworzenie dzieł sztuki inspirowanych geometrią i udział we wspólnej wystawie online.

 

Dlaczego ważne jest nauczanie dzieci STEAM?

 

STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) to podejście edukacyjne, które integruje te dyscypliny w spójny program nauczania, promując kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów. Nauczanie dzieci STEAM:

  1. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia : Dzieci uczą się analizować problemy, szukać rozwiązań i testować swoje pomysły, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się świecie.
  2. Pobudza kreatywność : Łączenie sztuki z nauką i technologią pozwala dzieciom wyrażać siebie, a jednocześnie zdobywać cenne umiejętności techniczne.
  3. Przygotuj się na przyszłość : Ponieważ technologia i innowacja odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, umiejętności zdobyte dzięki STEAM będą nieocenione na rynku pracy.
  4. Wspiera współpracę i komunikację : Projekty STEAM często wymagają pracy zespołowej, pomagając uczniom rozwijać umiejętności społeczne i angażować się w międzynarodową współpracę.

 

Nauczanie dzieci w zakresie STEAM to inwestycja w ich przyszłość, wyposażająca je w narzędzia, które pomogą im poruszać się we współczesnym, skomplikowanym świecie.


Przedstawiamy się - tworzymy nasze awatarowe portrety przy okazji ćwicząc używanie nożyczek. 





Tworzymy logo projektu 


1. Każda klasa tworzy własne „Drzewo talentów”, na którym umieścimy kropki przedstawiające talenty dzieci. Te symboliczne kropki mają przypominać wszystkim o talentach, które posiadają, o tym, że powinni rozwijać swoje umiejętności i dzielić się nimi z innymi.

2. Każdy partner wybiera 2-3 kropki odpowiadające talentom swoich uczniów i umieszcza je we wspólnej prezentacji zamiast kropek lub liter.

Logo przedstawia dzieci siedzące przy otwartej skrzyni skarbów – te skarby to talenty dzieci. Dzięki tym talentom dzieci są kreatywne, mają bogatą wyobraźnię i tworzą kolorowy świat STEAM.









 SCIENCE - NAUKA 


Zadanie 1. Eksperymenty „Co pływa, a co tonie”

 sprawozdania z zajęć zamieszczamy w formie zdjęć we wspólnej prezentacji.

Cel: poznasz podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim i rozwiniesz umiejętność obserwacji i opisywania przyrody.

 

Opis stanowiska:

  1. Obserwacja przyrody: Uczniowie wychodzą na spacer po okolicy, zbierając jesienne przedmioty, takie jak liście, żołędzie, kasztany, szyszki, owoce itp. Podczas zajęć każdy uczeń wybiera kilka z zebranych przedmiotów, nad którymi będzie dalej pracował.












  1. Tworzenie jesiennego słownika

  1. Współpraca z klasami partnerskimi: stworzenie wspólnego słownika w języku angielskim, polskim i językach klas partnerskich. Wprowadzenie do słownictwa: Nauczyciel wprowadza podstawowe słownictwo związane z jesienią w języku angielskim, takie jak liść, jabłko , kasztan , szyszka , dynia , wiewiórka, jesień, drzewo, deszcz, wiatr itp.
  2. Należy wybrać jedno słowo, przygotować ilustrację z uczniami i nagranie do słownika jesiennego
  3. Uczniowie tworzą własne mini słowniki obrazkowe, w których rysują zebrane przedmioty i podpisują je po angielsku. Mogą również korzystać z ilustracji lub zdjęć znalezionych w Internecie

  1.  

    Dokument słownikowy: https://docs.google.com/document/d/1FhZq63L5-Cb2waqU-LOFN1H_fGuFc2CM6CW39aV1qeg/edit?usp=sharing 


    Wynik:

    https://view.genially.com/66f98e15cbfaa24ec3342ae2/presentation-autumn-dictionary-etwinning-project 

Nasze słowa  do słownika to : apple i plum.  Po zbadaniu właściwości, przygotowaliśmy ilustracje różnymi technikami.   Przeczytaliśmy też bajkę o Apolejce i jej osiołku, który zjadl zaczarowane jabłko i poznaliśmy bajkę o gwiazdce jakiej oko ludzkie nie widziało ( bo była ukryta w jabłku). 
















 Jesienne liście STEAM Absorption Art dla dzieci

 drugi eksperyment polega na farbowaniu papierowych liści na jesienne kolory. Wspólnie zrobimy jesienne drzewo w Canva

https://www.canva.com/design/DAGSKyjxYpQ/H1Dr6Y6YExlWwy_2IaqRxQ/edit?utm_content=DAGSKyjxYpQ&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 

1. ZOBACZ (Observe) – Obserwacja i analiza

  • Cel: Zwrócenie uwagi na jesienne kolory i kształty w naturze.
  • Zadania:
    • Poproś dzieci, by najpierw przyjrzały się liściom w naturze lub na zdjęciach – jakie mają kształty i kolory?
    • Zadaj pytania, które pobudzą ich ciekawość:
      • „Jakie kolory widzicie na liściach jesienią?”
      • „Czy wszystkie liście mają taki sam kształt i kolor?”
      • „Co sprawia, że liście zmieniają kolor?” (krótkie wprowadzenie o jesiennym spadku chlorofilu).

2. POŁĄCZ (Connect) – Eksperyment i tworzenie

  • Cel: Farbowanie papierowych liści, aby połączyć wiedzę z działaniem i zrozumieć, jak kolory mieszają się i zmieniają.
  • Zadania:
    • Dzieci farbują papierowe liście w jesiennych kolorach (np. czerwony, żółty, pomarańczowy, brązowy) za pomocą farb lub barwników.
    • W trakcie eksperymentu zapytaj:
      • „Co się stanie, jeśli zmieszamy żółty z czerwonym?”
      • „Czy wszystkie liście wyglądają tak samo, gdy je pomalujemy?”
    • Zachęć dzieci, aby obserwowały, jak farby przenikają przez papier, co nawiązuje do procesu zmian w naturze.

3. WYOBRAŹ SOBIE (Imagine) – Kreatywność i refleksja

  • Cel: Tworzenie jesiennego drzewa w Canva oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
  • Zadania:
    • Z pomocą Canva dzieci projektują wspólne drzewo jesienne, układając zeskanowane liście lub rysując ich kształty.
    • Zadaj pytania rozwijające ich wyobraźnię:
      • „Jak wygląda twoje wymarzone jesienne drzewo?”
      • „Co jeszcze moglibyśmy dodać, żeby wyglądało jak prawdziwe drzewo?” (np. zwierzęta, owoce, gałęzie).
    • Zachęć dzieci do wymyślenia historii o ich jesiennym drzewie: „Kto mieszka pod tym drzewem? Co dzieje się wokół niego jesienią?”

Refleksja po zakończeniu zadania

  • „Czego nauczyliśmy się o jesieni?”
  • „Co było najtrudniejsze, a co najciekawsze w tworzeniu liści i drzewa?”
  • „Czy drzewo, które stworzyliśmy, przypomina prawdziwą jesień?”

Rutyna „Zobacz, Połącz, Wyobraź sobie” sprawia, że dzieci rozwijają zarówno myślenie analityczne, jak i kreatywne, angażując się w eksperyment i cyfrową twórczość. 🍂








TECHNOLOGY - TECHNOLOGIA



Code Week

Cel: Uczniowie nauczą się podstaw kodowania poprzez zabawę kolorami i wzorami inspirowanymi jesienią.

 

A) Opis stanowiska pracy dla młodszych dzieci:

  1. Każda klasa przygotowuje zadanie polegające na odkodowaniu, inspirowane jesienią – może to być kolorowanka, układanka itp.

2. Współpraca partnerska polega na wymianie kart pracy: jeden partner koduje, drugi dekoduje.

















 

B) Opis zadania do wykonania na komputerze dla starszych dzieci:

  1. Korzystając z narzędzi do nauki podstaw kodowania (np. ScratchJr lub Kodable), uczniowie tworzą proste programy przedstawiające animacje związane z jesienią, takie jak opadające liście, deszcz czy migoczące światła.
  2. Każda klasa tworzy prostą grę lub animację inspirowaną jesienią.
  3. Współpraca z partnerami polega na wymianie stworzonych projektów i wspólnym ich udoskonalaniu, dodawaniu nowych elementów lub łączeniu ich w jeden większy projekt.

Colorful STEAM World

 












ENGINEERING- INŻYNIERIA 



Zadanie 4. „Mosty przyjaźni”


foto


W niektórych krajach 13 listopada, w Polsce 21 listopada obchodzimy Dzień Życzliwości i World Hello Day. To świetna okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne są gesty, które zbliżają ludzi - uśmiech, pomocna dłoń, życzliwe słowo 😊 A skoro życzliwość to budowanie mostów między ludźmi. Niech nasze mosty staną się symbolem zrozumienia, współpracy i wzajemnego wspierania się. To ćwiczenie łączy się z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 🌱 Cel 11: Budowanie zrównoważonych społeczności - mosty dosłownie i w przenośni łączą ludzi, budując lepsze relacje.

Cel: Rozwijanie umiejętności inżynieryjnych i współpracy w grupie poprzez budowanie mostów, dbanie o dobre samopoczucie w klasie.



A suggestion for a class activity

1. Introduction – "What are bridges and why are they important?"

A short story or slide show about bridges from around the world, emphasizing their role in connecting places and people.

  • Discussion:
    "Are bridges only made of wood and metal?"
    "How can we build bridges between people, e.g. in the classroom?"
    Introduction of the idea of ​​friendship, help and cooperation as symbolic bridges.

2. Building a Bridge of Friendship – Teamwork

Main task:
Children in small groups build models of bridges from simple materials (ice cream sticks, cardboard, string, LEGO bricks, etc.).

Civic challenge:
Each group must agree on how to divide roles (e.g. designer, builder, decorator).
Groups work together to connect their models into one large "Bridge of Friendship", symbolizing the unity of the class.

Educational element:
Children use simple mathematical principles to plan the construction (e.g. how many materials are needed, how to build a stable bridge).

3. Workshop "Solving Problems on the Bridge"
Simulation of the situation:
On a bridge model, children take on the roles of residents of different "river banks" who must solve a problem together, e.g.:
How to divide the space on the bridge so that everyone can use it?
What to do when one side wants to decorate the bridge with flowers and the other prefers flags?

Goal:
Children learn negotiation and compromise, strengthening civic competences.

4. Artistic Accent: We decorate the Bridge of Friendship
Each child draws or writes on a small piece of paper how to "build bridges" in everyday life (e.g. helping, sharing, resolving conflicts).

These elements are glued to the common bridge as decorations, creating the "Bridge of Good Deeds".

5. Summary - "What do bridges give us?"
A short conversation about what the children learned during the classes.
How to act together and achieve goals?
Why is it worth helping others and solving problems together?
Each group can talk about their contribution to the "Friendship Bridge".

Effects of the activity:
Social and civic competences:
Children learn cooperation, communication and building compromises.

Values:
They develop empathy, understanding and responsibility for the common good.

Creativity and imagination:
Implementation of own ideas while building a bridgge















































OUR DREAM CITY - eTwinCity

eTwinCity

COMMON PRESENTATION 

https://www.canva.com/design/DAGfSqu9KAY/jODeQC5z-osOhdSvXL3M9g/edit?utm_content=DAGfSqu9KAY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Zadanie 5. „Budowa miasta marzeń”  ( https://kids.earth.org/life-on-land/how-can-we-build-a-sustainable-city-a-kid-friendly-guide/)


Uczniowie projektują i budują modele budynków lub innych elementów miasta, uwzględniając zasady zrównoważonego rozwoju: rozwiązania ekologiczne, tereny zielone, dostępność dla różnych grup społecznych oraz infrastrukturę transportową przyjazną dla środowiska. Projekty mogą obejmować między innymi mosty, wieże, place zabaw, szkoły, szpitale lub parki.

Każda klasa tworzy swoją część „miasta marzeń”, opisując, jak działa ta część miasta, jakie pełni funkcje oraz jakie rozwiązania ekologiczne i społeczne zostały w niej zastosowane.


Cel: Zrozumienie zasad zrównoważonego rozwoju poprzez projektowanie i budowanie modeli ekologicznych, funkcjonalnych i dostępnych elementów miasta, które uwzględniają cele zrównoważonego rozwoju, takie jak zrównoważone miasta (cel 11) i odpowiedzialne wykorzystanie zasobów (cel 12).

Opis zadania:


1. Uczniowie projektują i budują modele budynków lub innych elementów miasta (mosty, wieże, place zabaw) z materiałów takich jak klocki, karton, patyki.

2. Każda klasa tworzy swoją część „miasta marzeń”, opisując lub opowiadając, jak działa i jakie funkcje pełni.

3. Klasy partnerskie łączą swoje prace, aby stworzyć wspólne międzynarodowe „miasto marzeń”, które zostanie zaprezentowane w formie zdjęć i opisów. Wybrane budynki z miasta każdej klasy zostaną umieszczone przez nauczycieli we wspólnej prezentacji w Canva, tworząc miasto eTwinning.


Wynik: wirtualne „miasto marzeń”, stworzone wspólnie przez wszystkie klasy partnerskie, z opisami poszczególnych budynków i elementów. Wirtualne „miasto marzeń” stworzone przez wszystkie klasy partnerskie będzie odzwierciedleniem zrównoważonych miast przyszłości, z opisami i zdjęciami każdego budynku, z uwzględnieniem jego funkcji, rozwiązań ekologicznych i społecznych. Projekt pokaże, w jaki sposób zrównoważone rozwiązania mogą kształtować przyszłość miast, poprawiając jakość życia ich mieszkańców i chroniąc środowisko.  LINK


Tworzenie wspólnego miasta marzeń (eTwinning Dream City)


Współpraca międzynarodowa:

Uczniowie wybierają kilka elementów z klasy, które zostaną sfotografowane i opisane. 

Wspólne projekty klas z różnych krajów są łączone w prezentacji w Canva, tworząc wspólną wizję „miasta marzeń”.


Propozycja realizacji zadania


1. Rozmowa wprowadzająca:

- Zapytaj uczniów, jak wyobrażają sobie miasto marzeń.


Co powinno się w nim znaleźć?

Jakie potrzeby ludzi zaspokaja to miasto?

Jakie miejsca i elementy powinny być ekologiczne, nowoczesne, bezpieczne?

Krótki film edukacyjny:

Pokaż animację lub prezentację na temat funkcji budynków, mostów, placów zabaw i innych elementów miejskich. Zwróć uwagę na różne style architektoniczne i zasady projektowania.


2. Zespoły tworzą modele swoich projektów, wykorzystując takie materiały jak: karton, patyczki, plastelina, klocki, rolki papieru. Opcjonalnie: diody LED, folie symulujące wodę, farby.


Wdrożenie STEAM:

Uczniowie obliczają proporcje i wymiary modeli (matematyka).


Analizują, w jaki sposób konstrukcja może wytrzymać obciążenia (inżynieria).

Wykorzystują kreatywne dekoracje (sztuka).

Współpracują nad funkcjonalnością budynku (technologia).

Uczniowie wybierają kilka elementów z klasy, aby je sfotografować i opisać na potrzeby wspólnej prezentacji eTwinning Dream City.


Kluczowe umiejętności rozwijane podczas kursu:

STEAM:


Nauka: zrozumienie zasad ekologii i zrównoważonego rozwoju.

Technologia: fotografia i cyfrowe przetwarzanie materiałów.

Inżynieria: projektowanie i budowa stabilnych modeli.

Matematyka: przeliczanie proporcji i wymiarów.

Sztuka: projektowanie kreatywnych i estetycznych rozwiązań.

4K (komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca):


Komunikacja: prezentowanie swoich pomysłów w zespole i na forum.

Kreatywność: Tworzenie oryginalnych budynków.

Krytyczne myślenie: Analiza funkcjonalności budynków.

Współpraca: Praca zespołowa i współpraca z partnerami międzynarodowymi.

Kompetencje obywatelskie:


Zrozumienie potrzeb społeczności miejskiej.

Tworzenie przyjaznych i zrównoważonych przestrzeni.

Współpraca z rówieśnikami:


Wymiana pomysłów i wspólne rozwiązywanie problemów.


foto

Aby zrealizować cel 11 zrównoważonego rozwoju (zrównoważone miasta i społeczności) w ramach zadania „Budowa miasta marzeń”, konieczne jest wprowadzenie elementów, które będą promować zrównoważony rozwój, integrację społeczną i rozwiązania ekologiczne w projekcie „miasta marzeń”. 


1. Zrównoważone budynki i infrastruktura Studenci projektują budynki i elementy infrastruktury, które wykorzystują ekologiczne materiały i rozwiązania, np.:

- Zielone dachy


- Systemy zbierania wody deszczowej.


- Panele słoneczne.

- Technologie energooszczędne.

2. Mobilność i transport

W projektach uwzględnij system transportu publicznego (np. metro, autobusy elektryczne) oraz przestrzeń dla rowerzystów i pieszych.


Projektuj mosty i ulice z naciskiem na bezpieczeństwo i dostępność (dla osób starszych, dzieci i osób niepełnosprawnych).


3. Tereny zielone

Wprowadź parki, ogrody, place zabaw i inne przestrzenie rekreacyjne, które promują zdrowie i integrację mieszkańców.


Zaprojektuj wspólne przestrzenie, w których ludzie mogą się spotykać i nawiązywać kontakty.

4. Integracja społeczna

Zachęcaj uczniów do projektowania przestrzeni przyjaznych dla wszystkich grup społecznych, np.

Obszary dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.


Miejsca wspierające różnorodność kulturową (np. wielofunkcyjne centra kultury).


5. Ograniczanie ilości odpadów

Budynki i elementy miasta można projektować z myślą o systemach recyklingu i minimalizacji ilości odpadów.

Zachęcanie do stosowania ekologicznych materiałów do budowy modeli (karton, materiały pochodzące z recyklingu).






























CHRISTMAS - Świąteczny most życzeń 



LINK 1:   https://www.canva.com/design/DAGXPCy-fN4/hWf7v9-ZwrqgrZszR3LIuw/edit?utm_content=DAGXPCy-fN4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

A joint presentation of our friendship through a puzzle made up of the students' drawings. All the pieces come together to form a bridge!










LINK 2 :  https://www.canva.com/design/DAGYnPyMh9s/orRLmkA7IATiz_mh3bfKiw/edit?utm_content=DAGYnPyMh9s&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

======================


                     




ART MATH - 


Sztuka 


matematyka



Zadanie  6. "Mathematical art galleries" 

Cel: łączenie matematyki i sztuki poprzez tworzenie geometrycznych dzieł sztuki. Poznanie pojęcia teselacji. 

Opis zadania:1. Uczniowie tworzą dzieła sztuki inspirowane geometrią, zwane mozaikami – tj. mozaiki, obrazy oparte na figurach geometrycznych, wykorzystujące symetrię i wzory.2. Klasy partnerskie wymieniają się swoimi pracami, organizując wspólną wystawę podczas której uczniowie mogą obejrzeć i ocenić prace swoich rówieśników.3. Tworzenie wspólnej mozaiki poprzez dodawanie elementów do prezentacji w Canva. 


Banner "Tessalation" for class decoration



Nasza część mozaiki







COMMON PRESENTATION:  LINK

 

Tessalation


Podsumowanie 

„Colorful STEAM World” to międzynarodowy projekt edukacyjny przeznaczony dla uczniów w wieku 7–10 lat. Projekt trwał cztery miesiące i był  podzielony na etapy, podczas których uczniowie rozwijali swoje umiejętności w zakresie STEAM (nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
 
Cele projektu:
Rozwijanie umiejętności STEAM poprzez kreatywne zadania realizowane we współpracy z uczniami z innych krajów.
Nauczanie metod pracy zespołowej, wzmacnianie umiejętności współpracy i doskonalenie umiejętności językowych.
 
Nauczanie dzieci poprzez STEAM to inwestycja w ich przyszłość, wyposażająca je w narzędzia potrzebne do poruszania się we współczesnym, złożonym świecie.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz