Podróż do świata sztuki

 Ogólny opis projektu

Projekt „Podróż do świata sztuki” dla dzieci w wieku 7-9 lat potrwa 7 miesięcy, począwszy od października 2024 r. Głównym celem projektu jest rozwijanie kreatywności, umiejętności artystycznych oraz wiedzy na temat sztuki i historii sztuki. Dzieci poznają twórczość znanych malarzy, takich jak Vincent van Gogh, Claude Monet, Wassily Kandinsky, Pablo Picasso i rodzimych artystów. Projekt będzie łączył zajęcia praktyczne, wirtualne wycieczki po muzeach i malowanie na świeżym powietrzu, umożliwiając dzieciom naukę poprzez zabawę i praktyczne doświadczenie. Ponadto dzieci będą miały okazję tworzyć obrazy przy użyciu sztucznej inteligencji, eksperymentować z kolorami i tworzyć „żywe obrazy”.

 

Cele projektu:
1. rozwijanie kreatywności: zachęcanie dzieci do swobodnego wyrażania siebie poprzez sztukę.
2. poznawanie technik i stylów: poznawanie różnych technik malarskich i stylów artystycznych.
3. zrozumienie historii sztuki: zapoznanie się z życiem i twórczością znanych malarzy.
4. korzystanie z nowoczesnej technologii: korzystanie z aplikacji AR/VR w celu ożywienia obrazów, wirtualne wycieczki po muzeach i tworzenie dzieł przy użyciu sztucznej inteligencji.
5. bezpieczeństwo cyfrowe: nauka bezpiecznego korzystania z technologii VR.
6. eksperymentowanie z kolorami: poznawanie teorii kolorów i eksperymentowanie z różnymi kombinacjami kolorów.
7. tworzenie żywych obrazów: odtwarzanie sceny z wybranego obrazu w klasie przy użyciu dowolnych materiałów.
8. zabawa i edukacja: łączenie nauki z zabawą.

Project eTwinning - project plan

"Journey to the World of Art" 

/Podróż do świata sztuki/


Presentation template "Our classes" - editable. HERE

Presentation of teachers

https://padlet.com/vyhvatenkoanna/journey-to-the-world-of-art-map-af2zpfvbzd302lf5


Logo 




HERE



Welcome to October's assignment to celebrate Code Week. Ahead of you Creating virtual paintings inspired by the extraordinary artist Picasso. Submit your event at https://codeweek.eu/
cw24-nj18Q this is the code we enter when registering our codeweek events.

 Link to edit - HERE

Presentation for use in classes - Paintings by Pablo Picasso  HERE































Journey to the World of Art autorstwa Ewa Lesniewska We create circles according to Kandinsky and throw one into a common presentation  - https://www.canva.com


















Each group adds a word related to painting to the dictionary (check in advance whether another group has already entered this word). We save the translation of the selected word in English and in the native language. We add an illustration made by students.


LINK








„ZOBACZ – POMYŚL – ​​Zdziw się
1. ZOBACZ 
Pytania dla dzieci:Co widzisz na obrazie lub twarzy malarza?
Jakie kolory i kształty zauważasz?
Jakie szczegóły przyciągają Twoją uwagę (np. ubiór, fryzura, wyraz twarzy)?
Ćwiczenie: Poproś dzieci, aby głośno wymieniły wszystkie elementy, które zauważyły.
2. POMYŚL:
Cel: Zachęcenie ich do przemyślenia tego, co widzą i wyrobienia sobie opinii.
Pytania dla dzieci:
Co sądzisz o tym obrazie i wyglądzie malarza?
Jakie emocje wyraża ta twarz lub grafika?
Jak myślisz, dlaczego artysta wybrał kolory lub technikę?
Ćwiczenie: Poproś dzieci, aby spróbowały wyrazić swoje uczucia w związku z patrzeniem na tę grafikę lub portret.
3. ZADOWOLENIE (REFLEKSJA):
Cel: Pobudzenie ciekawości i zadawania pytań.
Pytania do dzieci:
Co chcielibyście wiedzieć o tym malarzu?
Jakie pytania przychodzą Ci na myśl, gdy patrzysz na jego portret?
Jak myślisz, co ten malarz czuł coś wyjątkowego, tworząc swoje dzieła?
Ćwiczenie: Dzieci wspólnie formułują pytania, jakie chciałyby zadać malarzowi, gdyby mogły z nim porozmawiać.
„Kopuła pytań”
„Kopuła Pytań” rozwija dziecięcą ciekawość, umiejętność krytycznego myślenia i dociekliwość, co doskonale wspiera zadanie polegające na wyszukiwaniu informacji i przedstawianiu malarza. Pomaga dzieciom poczuć się zaangażowanymi i samodzielnie zgłębić temat, a nie tylko biernie słuchać.
Etap 1: Przedstaw temat i zadaj pytanie otwarte
Pokaż dzieciom obraz słynnego malarza i powiedz:
„To obraz jednego z najsłynniejszych malarzy. Zastanówmy się, jakie pytania moglibyśmy zadać, aby dowiedzieć się więcej o nim i jego twórczości”.
Zapisz na tablicy główne pytanie:
O czym chcielibyśmy wiedzieć...
Krok 2: Budowa kopuły pytań
Prowadź dzieci przez różne rodzaje pytań, np.:
Kto? Kim jest... Kto nauczył go malować?
Co. Co lubił malować? Co wyróżnia jego obrazy?
Gdzie? Gdzie mieszkał? Gdzie można zobaczyć jego obrazy?
Dlaczego? Dlaczego jego obrazy są tak znane? Dlaczego użył tak intensywnych kolorów?
Jak? Jak malował swoje obrazy? Jakich narzędzi i farb używał?
Zapisz wszystkie pytania na tablicy. Możesz użyć kolorów, aby pogrupować pytania według kategorii.
Etap 3: Wybór pytań do zbadania
Poproś każdą grupę lub parę dzieci, aby wybrały 1-2 pytania, na które spróbują znaleźć odpowiedzi, korzystając z przygotowanych przez Ciebie materiałów (książek, ilustracji, tekstów).
Zachęć dzieci, aby samodzielnie formułowały krótkie odpowiedzi, zapisując je prostymi zdaniami lub rysując obrazki.
Podsumowanie rutyny
Na koniec ćwiczenia poproś każdą grupę, aby podzieliła się swoim pytaniem i odpowiedzią.
Można podkreślić, że każde pytanie pomaga nam lepiej poznać osobę lub temat.

Scenariusz 1: Poznajemy Salvadora Dalí i tworzymy jego portret

Cele lekcji:

  • Zapoznanie dzieci z postacią i twórczością Salvadora Dalí.
  • Rozwój umiejętności krytycznego myślenia poprzez analizę autoportretu artysty.
  • Ćwiczenie umiejętności rysowania portretów.

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (10 minut)
  1. Rozmowa wprowadzająca:

    • Nauczyciel pokazuje zdjęcie Salvadora Dalí oraz jeden z jego autoportretów (np. Autoportret z Baczką).
    • Pyta uczniów:
      • „Jak myślicie, kim był ten człowiek?”
      • „Co możecie powiedzieć o jego wyglądzie?”
    • Krótka opowieść o Dalím: ekscentryczny artysta surrealista, znany z niezwykłych obrazów i wąsów.
  2. Mini-prezentacja:

    • Nauczyciel pokazuje 2-3 dzieła Dalí i pyta:
      • „Co w tych obrazach jest dziwnego lub zaskakującego?”
      • „Jakie emocje budzą w was te obrazy?”
        (Rutyna krytycznego myślenia: "Zastanów się – Dziel się – Dyskutuj")
2. Analiza autoportretu (15 minut)
  • Dzieci siadają w grupach i analizują autoportret Salvadora Dalí.
  • Pytania pomocnicze:
    • „Jakie szczegóły w jego twarzy są nietypowe?”
    • „Jak myślicie, dlaczego Dalí przedstawiał siebie w taki sposób?”
  • Grupy dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel zapisuje wnioski na tablicy.
3. Rysowanie portretu Dalí (25 minut)
  1. Dzieci rysują portret Salvadora Dalí, inspirowany jego autoportretem.
  2. Można zachęcić je do włączenia surrealistycznych elementów, np. dodania fantazyjnych wąsów lub surrealistycznego tła.
  3. Po zakończeniu rysunków odbywa się mini-wystawa prac.
4. Podsumowanie (10 minut)
  • Dzieci dzielą się swoimi wrażeniami z rysowania.
  • Nauczyciel pyta:
    • „Czego nauczyliśmy się dziś o Salvadorze Dalí?”
    • „Co najbardziej wam się podobało w jego sztuce?”

Scenariusz 2: Zwierzęta w sztuce Dalí – tworzymy surrealistyczne obrazy

Cele lekcji:

  • Rozwijanie wyobraźni i umiejętności interpretacji obrazów.
  • Poznanie motywów zwierzęcych w sztuce Salvadora Dalí.
  • Stosowanie rutyny krytycznego myślenia przy analizie obrazów.

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (10 minut)
  1. Rozmowa otwierająca:

    • Nauczyciel pokazuje obraz, np. Słoń na długich nogach.
    • Pyta uczniów:
      • „Co widzicie na tym obrazie?”
      • „Czy słonie naprawdę tak wyglądają?”
    • Krótka opowieść o surrealizmie: styl artystyczny, który łączy rzeczywistość z wyobraźnią.
  2. Rutyna krytycznego myślenia: „Zobacz – Zastanów się – Zadaj pytanie”:

    • Dzieci opisują, co widzą na obrazie.
    • Zastanawiają się, co obraz może oznaczać.
    • Zadają pytania, np.: „Dlaczego te słonie mają tak długie nogi?”
2. Tworzenie surrealistycznego zwierzęcia (30 minut)
  1. Inspiracja:

    • Nauczyciel pokazuje inne obrazy Dalí z motywami zwierząt, np. nosorożce, mrówki, motyle.
    • Pyta: „Jakie inne zwierzęta można by przedstawić w surrealistyczny sposób?”
  2. Praca twórcza:

    • Uczniowie wybierają zwierzę i tworzą jego surrealistyczną wersję.
    • Mogą zmieniać jego kształt, dodawać fantazyjne elementy (np. skrzydła, niezwykłe kolory, dodatkowe części ciała).
    • Prace są wykonane techniką dowolną: kredki, farby, kolaż.
3. Prezentacja i analiza (15 minut)
  • Każde dziecko pokazuje swoją pracę i mówi, jakie zwierzę je inspirowało.
  • Nauczyciel pyta:
    • „Co sprawia, że wasze prace są surrealistyczne?”
    • „Jakie emocje wywołują te obrazy?”
4. Podsumowanie (5 minut)
  • Krótkie pytanie: „Czego dziś nauczyliśmy się o sztuce surrealistycznej i Dalím?”
  • Dzieci dzielą się, co najbardziej im się podobało w pracy twórczej.

m

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz