https://docs.google.com/document/d/12Rk-KCU7eOM-UtqWf107MDPXeCIF7mGjlnMUzc3UKIk/edit?usp=sharing
Zadania:
- Wrzesień:
- Ankieta wstępna
- Logo
- EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI (od 16 do 22 września)
- Każda klasa wymyśla oryginalny komunikat (slogan) związany ze zrównoważoną mobilnością. Przygotowuje plakat, baner i nagrywa wideo z tym hasłem. Każda klasa buduje model ekologicznego pojazdu, opisuje go i opisuje, czym jest zasilany (energia słoneczna, wiatr, woda, inne). Zdjęcie modelu tkis umieściliśmy we wspólnej prezentacji w Canva
- Nauczyciele zrobili sobie zdjęcie przed głównymi drzwiami każdej szkoły z uczniami i rowerami oraz ze swoim hasłem na plakacie lub banerze.
TASK 1. Common prezentation in Canva - we celebrate European Mobility Week in our class
TASK 2. We make ECO Vehicles models - EUROPEAN MOBILITY WEEK - joint presentation
===================================================================
- Budujemy różne środowiska życia - uczniowie tworzą modele przestrzenne różnych środowisk życia zwierząt - jezior, oceanów, rzek, gór, łąk, pustyń, sawann itp. Następnie je opisują i wspólnie tworzymy Wielką Księgę Różnorodności Biologicznej
- ====================================================================
- Tworzenie herbarium z lokalnymi roślinami - eBook w Bokcreator. Każda klasa dodaje zdjęcia i rysunek dwóch roślin z opisem do herbarium.
Scenariusz lekcji: "Poznajemy niezwykłe rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno"
Grupa wiekowa: 7-8 lat
Czas trwania: 45 minut
Cel główny:
Dzieci poznają rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno. Dowiedzą się, jak wspierają one bioróżnorodność i jakie mają właściwości.
Plan lekcji
1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (5 minut)Cel: Wprowadzenie dzieci w temat roślin oraz bioróżnorodności.Nauczyciel zaczyna pytaniem:
Nagietek
Ogórecznik
Przymiotno
Link to joint presentation:
- ===================================================================
- Gdybym był zwierzęciem, byłbym... - prezentacja wspólna - każdy z partnerów przygotowuje model lub obrazek/rysunek jednego zagrożonego zwierzęcia i odpowiada na pytanie „Gdybym był zwierzęciem, byłbym...” oraz pisze, dlaczego byłbym tym zwierzęciem – zapisujemy w Chatterpix „Cześć, jestem tygrysem sumatrzańskim (lub inną nazwą zwierzęcia)” i zapisujemy odpowiedź na pytanie w Canva.

https://docs.google.com/document/d/1IPgfiFQDi0UsxEvMz4hhmN76kPCmWAMy5GG38Z6HrAI/edit?usp=sharing
Link to joint presentation:
==================================================================
Codeweek – zadania z kodowania i dekodowania na temat różnorodności biologicznej; my przygotowujemy propozycję dla dzieci ze szkoły partnerskiej, a oni dla nas.
- =====================================================================
- Listopad
- - Tydzień Edukacji Globalnej - Eksperymenty ze Zmianą Klimatu dla Dzieci i Zrób To Sam
https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO
https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX
https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2
https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp
https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN
Ideas:
https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO
https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX
https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2
https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp
https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN
================================================================
Wiadomość z Ziemi do Ludzi – uczniowie narysują Ziemię nagrają krótką wiadomość w Chatterpix i opublikują ją w Canva.
- =================================================================
Climate Change Experiments - The Global Education Week
- Zadanie polegające na przeprowadzaniu eksperymentów klimatycznych z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu (np. trzęsienie ziemi, wybuch wulkanu, topnienie lodu, parowanie) oraz analizie wpływu zjawisk naturalnych na różnorodność biologiczną idealnie wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju (SDG). Rozwija ono kompetencje cyfrowe, naukowe, twórcze, komunikacyjne i społeczne, a także podnosi świadomość ekologiczną i przygotowuje dzieci do stawiania czoła globalnym wyzwaniom środowiskowym.
Zadanie realizowane w ramach międzynarodowej współpracy eTwinning, czyli partnerstw edukacyjnych, które wspólnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Przeprowadzimy eksperymenty, które pomogą dzieciom zrozumieć różne zjawiska pogodowe, zjawiska naturalne i kataklizmy, np. wulkany, trzęsienia ziemi itp. Każdy partner wybiera jeden eksperyment do przeprowadzenia z dziećmi w klasie, rejestruje jego przebieg i postępy. Wspólnie stworzymy prezentację z filmami.
https://docs.google.com/document/d/14No6lQowJMehH2hu_lxlAwXAHos3-YSIyMpzm7ym7hM/edit?usp=sharing
LINK do prezentacji (ebook) eksperymentów:
===================================================================
- Uczniowie tworzą krótkie filmy edukacyjne w ChatterPix, przedstawiające, dlaczego czyste powietrze ma kluczowe znaczenie dla bioróżnorodności. Filmy powinny zawierać przesłanie ekologiczne, np. dotyczące ochrony lasów jako naturalnych filtrów powietrza lub ograniczenia smogu.Każda klasa nagrywa wiadomość od swojego „ptasiego bohatera” (np. „Cześć, jestem sową! Czyste powietrze to mój dom!”).Tworzymy wspólną prezentację w Canva z filmami, które można zaprezentować podczas wydarzeń ekologicznych:
https://www.canva.com/design/DAGfTc-Ooak/W68zer5kvG4BqPSctFVSUA/edit?utm_content=DAGfTc-Ooak&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
We monitor the air quality around us:
Dzieci obserwują jakość i czystość powietrza w swoim najbliższym otoczeniu za pomocą aplikacji na telefon, która pozwala im badać jakość powietrza. Zrzuty ekranu z obserwacjami umieszczamy w dzienniku.
Rozmawiamy z naszymi uczniami na następujące tematy:
Skąd bierze się smog?
Jak wpływa on na nasze zdrowie?
Co każdy z nas może zrobić, aby poprawić jakość powietrza?
Common Presentation:https://www.canva.com/design/DAGfThL8FFo/AQqgwVFFjKlbJsgJOoGclg/edit?utm_content=DAGfThL8FFo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Common Presentation (Film) POEM: "I AM A TREE" by Nancy Kopman.https://www.canva.com/design/DAGfTkapXMw/5KGL9p_wqPHFpXMTlwSI2Q/edit?utm_content=DAGfTkapXMw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
==================================
- Uczniowie dokumentują znaczenie wody dla lokalnych ekosystemów i różnorodności biologicznej, tworząc wspólną interaktywną mapę wodną.Zadania:Uczniowie robią zdjęcia lokalnych zbiorników wodnych (rzek, jezior, źródeł) i dokumentują, które gatunki zwierząt i roślin są od nich zależne.Korzystając z Google Earth, każda klasa tworzy mapę lokalnego ekosystemu wodnego, dodając zdjęcia, opisy i krótkie filmy.https://earth.google.com/earth/d/1iViR5bDF6X_f__S3vkXnWdGED-YmAfeq?usp=sharingTworzenie wspólnej prezentacji w Canva, w której każda szkoła opisuje jedno zagrożenie dla wody w swoim regionie i sposoby jego rozwiązania.
Students document the importance of water for local ecosystems and biodiversity by creating a shared interactive water map.
Activities:
Students take photos of local water bodies (rivers, lakes, springs) and document which species of animals and plants depend on them.
Using Google Earth, each class maps their local water ecosystem, adding photos, descriptions and short videos.https://earth.google.com/earth/d/1iViR5bDF6X_f__S3vkXnWdGED-YmAfeq?usp=sharing
Creating a joint presentation in Canva, where each school describes one water threat in their region and how to solve it.
Water Pollution Experiments
1. Oil Spill Science Experiment
Common presentation:
https://www.canva.com/design/DAGmCTV8x_g/i4_bT_qNCgZZFP-pLL-IUQ/edit?utm_content=DAGmCTV8x_g&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
2. Observing what pH does the water have?
Common presentation: https://www.canva.com/design/DAGgiCk0OQI/rm89TQS4ns3t0WbsV9568Q/edit?utm_content=DAGgiCk0OQI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Common presentation: https://www.canva.com/design/DAGgiCk0OQI/rm89TQS4ns3t0WbsV9568Q/edit?utm_content=DAGgiCk0OQI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
===================================================================
A message from Earth to People - International Day of Biological Diversity 22 May 2025
===================================================================
The Voice of Nature - Celebrate Earth Day - April 22
PODSUMOWANIE „Co dla Ciebie znaczy ekologia” – chmura słów i nagranie wspólnego filmu: Uczniowie prostymi słowami po angielsku powiedzą „Co dla mnie znaczy ekologia”, np.: Ekologia to czysta woda, Ekologia to piękne jeziora, Ekologia to spacer po górach itp.
LINK to Canva presentation:https://www.canva.com/design/DAGfTAsnjt4/UpNgGNDMhJ2T5sJA8F0jpA/edit?utm_content=DAGfTAsnjt4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
- ========================================================================
Ewaluacja projektu
Spotkanie z partnerami
Wynikiem projektu jest interaktywna prezentacja „Bioróżnorodność”, zawierająca kompleksowe materiały edukacyjne, które mogą być wykorzystywane zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów w celu pogłębienia wiedzy na temat bioróżnorodności i ochrony środowiska. Stworzone zasoby wspierają rozwój umiejętności cyfrowych, kreatywności i proekologicznych postaw, przyczyniając się do kształtowania świadomych i odpowiedzialnych obywateli.
Europejski Tydzień Mobilności (16–22 września)
Każda klasa stworzyła oryginalne hasło związane ze zrównoważoną mobilnością oraz przygotowała plakaty i banery promujące swoje przesłanie. Uczniowie nagrali krótkie filmy z hasłami, a wszystkie materiały zostały zebrane w prezentacji cyfrowej stworzonej w programie Canva. Dodatkowo klasy zbudowały modele ekologicznych pojazdów napędzanych energią odnawialną, które opisały i sfotografowały.
Cel: Podnoszenie świadomości na temat zrównoważonej mobilności i zachęcanie do aktywnego udziału w ekologicznym transporcie.
CODEWEEK
Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie wykonywali zadania związane z kodowaniem i dekodowaniem dotyczące różnorodności biologicznej. Działania te rozwijały ich logiczne myślenie i umiejętności technologiczne w kontekście ekologicznym.
Cel: Doskonalenie umiejętności myślenia cyfrowego i komputerowego poprzez tematy związane ze środowiskiem.
Tworzenie zielnika z lokalnymi roślinami
Każda klasa zebrała lokalne rośliny, dokumentując je zdjęciami i rysunkami. Opisy roślin zostały zebrane w formie ebooka przy użyciu programu Bokcreator, tworząc wspólny zielnik edukacyjny dostępny dla wszystkich partnerów projektu.
Cel: Promowanie wiedzy o lokalnej florze oraz rozwijanie umiejętności badawczych i dokumentacyjnych.
Budowanie różnych siedlisk zwierząt
Uczniowie skonstruowali przestrzenne modele różnych siedlisk naturalnych, takich jak jeziora, oceany, rzeki, góry, łąki, pustynie i sawanny. Każde siedlisko zostało dokładnie opisane, co przyczyniło się do powstania Wielkiej Księgi Różnorodności Biologicznej.
Cel: Pogłębienie zrozumienia różnorodnych ekosystemów i znaczenia ochrony siedlisk.
„Gdybym był zwierzęciem, byłbym…”
Każdy partner przygotował model lub ilustrację zagrożonego gatunku zwierzęcia i nagrał krótką wiadomość za pomocą aplikacji Chatterpix, odpowiadając na pytanie „Gdybym był zwierzęciem, byłbym…” i wyjaśniając swój wybór. Materiały te zostały zebrane w prezentacji Canva.
Cel: Rozwijanie empatii wobec zagrożonych gatunków i zachęcanie do kreatywnej autoekspresji.
Eksperymenty dotyczące zmian klimatycznych – Tydzień Edukacji Globalnej
Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie przeprowadzili proste eksperymenty naukowe ilustrujące skutki zmian klimatycznych, korzystając z dostępnych filmów instruktażowych. Eksperymenty te pomogły im zrozumieć przyczyny i konsekwencje zjawisk klimatycznych.
Cel: Zapewnienie praktycznego zrozumienia zmian klimatycznych i ich skutków.
Strażnicy czystego powietrza
Uczniowie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych dotyczących ochrony powietrza, poznając rolę roślin w oczyszczaniu atmosfery. Przygotowali plakaty i prezentacje promujące zdrowe, czyste powietrze.
Cel: Podniesienie świadomości na temat jakości powietrza i zdrowia środowiska.
Drzewa jako filtry powietrza
Uczniowie badali wpływ drzew i roślin na jakość powietrza poprzez obserwacje i eksperymenty. Ich odkrycia zostały wykorzystane w materiałach edukacyjnych projektu.
Cel: Podkreślenie ekologicznej roli drzew i promowanie odpowiedzialności za środowisko.
Woda – źródło życia
Eksperymenty i lekcje skupiały się na roli wody w przyrodzie i życiu człowieka, podkreślając jej znaczenie i potrzebę ochrony.
Cel: Zwiększenie świadomości na temat kluczowej roli wody i konieczności jej ochrony.
Głos natury – obchody Dnia Ziemi (22 kwietnia)
W Dzień Ziemi uczniowie stworzyli prace plastyczne, nagrania i krótkie wiadomości dotyczące ochrony planety, które zostały udostępnione na platformach cyfrowych projektu.
Cel: Zachęcenie do działania na rzecz ochrony środowiska i kreatywnej komunikacji.
Wiadomość od Ziemi do ludzi – Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (22 maja 2025 r.)
Uczniowie stworzyli rysunki i nagrania głosowe zawierające ważne przesłania ekologiczne, takie jak „Chroń drzewa, ponieważ są one domem dla zwierząt” i „Segreguj odpady”. Przesłania te zostały zaprezentowane w formie cyfrowej.
Cel: Podnoszenie świadomości na temat różnorodności biologicznej i odpowiedzialnego zachowania wobec środowiska.
„Co oznacza dla Ciebie ekologia?” – Podsumowanie projektu
Na zakończenie projektu uczniowie nagrali krótkie wypowiedzi w języku angielskim, w których zastanawiali się nad tym, co ekologia oznacza dla nich w codziennym życiu. Zostały one zebrane w wspólnym filmie i chmurze słów podsumowującej wpływ projektu.
Cel: Refleksja i utrwalenie wiedzy na temat ekologii i odpowiedzialności za środowisko.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz