https://docs.google.com/document/d/12Rk-KCU7eOM-UtqWf107MDPXeCIF7mGjlnMUzc3UKIk/edit?usp=sharing
Zadania:
- Wrzesień:
- Ankieta wstępna
- Logo
- EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI (od 16 do 22 września)
Październik
Budujemy różne środowiska życia - uczniowie tworzą modele przestrzenne różnych środowisk życia zwierząt - jezior, oceanów, rzek, gór, łąk, pustyń, sawann itp. Następnie je opisują i wspólnie tworzymy Wielką Księgę Różnorodności Biologicznej
Scenariusz lekcji STEAM: Tworzenie modelu ekosystemu oceanicznego
Grupa wiekowa: 7–9 lat
Czas trwania: 60 minut
Cele lekcji
Cel główny:
Dzieci poznają różnorodność życia w oceanie i stworzą prosty model ekosystemu oceanicznego.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie wiedzy przyrodniczej (poznanie zwierząt i roślin oceanicznych).
- Ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.
- Rozwój myślenia krytycznego poprzez refleksję nad różnorodnością życia w oceanie.
Materiały i narzędzia
- Duże kartki papieru, tektura (jako podstawa modelu).
- Niebieski papier (do tła oceanu).
- Kolorowy papier, plastelina, masa solna.
- Farby plakatowe i pędzle.
- Klej, nożyczki.
- Sznurki, patyczki (do zawieszenia elementów).
- Szablony morskich zwierząt (np. ryb, żółwi, delfinów).
- Modele roślin i zwierząt morskich (lub materiały do ich tworzenia).
- Zdjęcia oceanów jako inspiracja.
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie (10 minut)
Rozmowa wprowadzająca
- Nauczyciel pyta:
- Co to jest ocean?
- Jakie zwierzęta i rośliny można znaleźć w oceanie?
- Dzieci dzielą się swoimi pomysłami.
Prezentacja zdjęć
Nauczyciel pokazuje obrazy oceanów z różnymi ekosystemami (rafa koralowa, otwarte wody, głębiny).
Zapowiedź projektu
- „Dziś zbudujemy własny model oceanu! Dodamy rośliny, ryby, meduzy i inne elementy, aby pokazać, jak wygląda ocean jako ekosystem.”
2. Rutyna myślenia krytycznego: "ZOBACZ–MYŚL–ZASTANÓW SIĘ" (10 minut)
Nauczyciel wybiera zdjęcie (np. rafy koralowej) i wspólnie z dziećmi stosuje rutynę.
- ZOBACZ (SEE)
- Dzieci opisują, co widzą na zdjęciu: „Widzę kolorowe ryby, koralowce, wodę.”
- MYŚL (THINK)
- Dzieci zastanawiają się, dlaczego ocean wygląda tak: „Myślę, że koralowce to dom dla ryb.”
- ZASTANÓW SIĘ (WONDER)
- Dzieci formułują pytania:
- „Jak ryby oddychają pod wodą?”
- „Dlaczego koralowce są takie kolorowe?”
Rutyna wprowadza ciekawość i ukierunkowuje uwagę na istotne elementy ekosystemu oceanu.
3. Tworzenie modelu (30 minut)
Podział na grupy
Dzieci pracują w zespołach (4-5 osób). Każda grupa buduje wybrany fragment oceanu, np. rafę koralową, dno oceaniczne, otwartą wodę.
Budowanie modelu
- Tło oceanu:
Grupy przyklejają niebieski papier jako wodę. Mogą dodać farbami gradient kolorów (ciemniejsze głębiny). - Rośliny oceaniczne:
Z plasteliny lub papieru tworzą wodorosty, koralowce i inne rośliny. - Zwierzęta:
- Wycinają z kolorowego papieru ryby, meduzy i inne morskie stworzenia.
- Zwierzęta zawieszają na sznurkach, by "pływały" w oceanie, lub przyklejają do dna.
- Szczegóły dna:
Przyklejają kamyki, muszle lub ich papierowe odpowiedniki.
Pomoc nauczyciela
- Nauczyciel krąży między grupami, zachęca do pomysłowości i pomaga w trudniejszych technicznie elementach.
4. Prezentacja prac (10 minut)
Każda grupa prezentuje swój model
- Dzieci opowiadają, co przedstawili:
- Jakie zwierzęta i rośliny znajdują się w ich modelu?
- Dlaczego wybrali te elementy?
Refleksja nad oceanem jako ekosystemem
- Nauczyciel pyta:
- Dlaczego ocean jest ważny dla ludzi?
- Co się stanie, jeśli znikną niektóre zwierzęta z oceanu?
Scenariusz lekcji STEAM: Tworzenie modelu ekosystemu pustynnego
Temat lekcji: "Odkrywamy pustynię – modelowanie ekosystemu pustynnego"
Grupa docelowa: Uczniowie klas 5-7
Czas trwania: 90 minut
Cele lekcji
Cel główny:
Uczniowie poznają elementy ekosystemu pustynnego i stworzą jego model, integrując wiedzę z nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki.
Cele szczegółowe:
- Wyjaśnienie, czym jest ekosystem pustynny i jakie są jego kluczowe elementy.
- Rozwój umiejętności projektowania i budowania modeli.
- Ćwiczenie kreatywności poprzez wizualizację środowiska pustynnego.
- Rozwój pracy zespołowej i integracji różnych dziedzin wiedzy (STEAM).
Materiały i narzędzia
- Piasek, żwir, małe kamienie.
- Materiały plastyczne: plastelina, masa solna, papier.
- Modele miniaturowych roślin i zwierząt (np. kaktusów, jaszczurek, wielbłądów) lub surowce do ich stworzenia.
- Kartonowe pudła lub tacki jako podstawa dla modelu.
- Farby akrylowe i pędzle.
- Klej, nożyczki, druciki, karton.
- Komputery/tablety z dostępem do internetu (do wyszukiwania informacji i inspiracji).
- Kalkulatory (opcjonalnie do obliczeń proporcji modelu).
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie (15 minut)
Krótka dyskusja wprowadzająca:
- Co to jest pustynia? Jakie są jej cechy charakterystyczne?
- Jakie zwierzęta i rośliny tam żyją?
- Jakie wyzwania napotykają organizmy w ekosystemie pustynnym?
Prezentacja multimedialna:
- Pokaz slajdów ze zdjęciami pustyń (np. Sahara, Gobi, Atakama).
- Wskazanie kluczowych elementów: brak wody, ekstremalne temperatury, charakterystyczne rośliny i zwierzęta.
Cel projektu: "Stworzymy model, który pokaże, jak wygląda pustynny ekosystem!"
2. Faza badawcza i planowanie (20 minut)
Podział na zespoły (4-5 uczniów w grupie).
Każdy zespół wybiera pustynię, którą będzie modelował (np. pustynię gorącą jak Sahara lub zimną jak Gobi).
Badanie i planowanie:
- Każda grupa wyszukuje informacje o swojej pustyni: faunie, florze i cechach geograficznych.
- Grupy szkicują plan swojego modelu na papierze:
- Gdzie umieszczą rośliny?
- Jakie zwierzęta stworzą?
- Jak będą wyglądały warunki terenowe? (wydmy, skały, sucha ziemia).
3. Tworzenie modelu (35 minut)
- Realizacja projektu:
- Grupy konstruują swoje modele na podstawie wcześniej opracowanych planów.
- Używają różnych materiałów (piasek, plastelina, farby, itp.) do stworzenia elementów ekosystemu:
- Rośliny (np. kaktusy z masy solnej, drucików i farb).
- Zwierzęta (np. jaszczurki i wielbłądy z plasteliny).
- Elementy geograficzne (wydmy z piasku, skały z żwiru).
4. Prezentacja i refleksja (15 minut)
Prezentacje grup:
Każda grupa przedstawia swój model i wyjaśnia, jakie elementy pustynnego ekosystemu uwzględniła.
- Jakie organizmy żyją na tej pustyni?
- Jak przystosowują się do warunków życia?
Dyskusja refleksyjna:
- Co było najtrudniejsze w tworzeniu modelu?
- Jakie cechy pustyń są kluczowe dla przetrwania roślin i zwierząt?
- Jak zmiany klimatyczne mogą wpłynąć na pustynie?
5. Podsumowanie i ewaluacja (5 minut)
- Ocena projektu:
Uczniowie samodzielnie oceniają, co udało im się najlepiej oraz co mogliby poprawić. - Nauczyciel podsumowuje:
- Wskazuje najciekawsze modele.
- Zachęca do dalszego poznawania ekosystemów Ziemi.
Rozszerzenie (opcjonalne)
- Stworzenie mini-filmu o pustynnym ekosystemie, używając animacji poklatkowej z modelem.
- Eksperyment: zbadanie retencji wody w różnych rodzajach gleby (piasek, żwir, ziemia).
Efekty pracy
- Uczniowie nauczą się współpracy, projektowania modeli i analizy danych przyrodniczych.
- Gotowe modele pustynnych ekosystemów będą mogły być wystawione w sali lub na szkolnym korytarzu.
Czy chciałbyś dostosować scenariusz do konkretnego wieku uczniów lub zasobów? 😊
Powiedziałeś(-aś):
tak, dostosuj dla dzieci 7-9 letnich
ChatGPT powiedział:
Dostosowany scenariusz lekcji STEAM: Tworzenie modelu ekosystemu pustynnego
Grupa wiekowa: 7–9 lat
Czas trwania: 60 minut
Cele lekcji
Cel główny:
Dzieci poznają, jak wygląda życie na pustyni i stworzą prosty model ekosystemu pustynnego.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie wiedzy przyrodniczej (poznanie zwierząt i roślin pustynnych).
- Ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.
- Nauka współpracy w grupie.
Materiały i narzędzia
- Duże kartki papieru lub tektura (jako podstawa modelu).
- Kolorowy papier, klej, nożyczki, plastelina.
- Farby plakatowe i pędzle.
- Piasek (ewentualnie sól gruboziarnista jako zamiennik).
- Małe kamyczki lub papierowe kuleczki.
- Szablony prostych zwierząt i roślin do wycinania.
- Zdjęcia pustyni do pokazania na początku lekcji (można wydrukować lub pokazać na tablicy multimedialnej).
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie (10 minut)
Rozmowa wprowadzająca:
- Nauczyciel pyta dzieci:
- Co to jest pustynia?
- Czy na pustyni coś żyje? Jakie zwierzęta i rośliny tam spotkamy?
- Dzieci dzielą się swoimi pomysłami.
Krótka prezentacja zdjęć:
Nauczyciel pokazuje zdjęcia pustyń i opowiada:
- Pustynia to miejsce, gdzie jest bardzo mało wody.
- Na pustyni rosną specjalne rośliny, np. kaktusy, które potrafią długo przechowywać wodę.
- Na pustyni żyją zwierzęta, które są przystosowane do życia w gorącym klimacie, np. jaszczurki, wielbłądy i fenki.
Zapowiedź zadania:
- „Dziś zbudujemy naszą własną pustynię! Na naszym modelu pokażemy piasek, skały, rośliny i zwierzęta, które tam żyją.”
2. Tworzenie modelu (40 minut)
Podział na grupy:
Dzieci pracują w grupach (4-5 osób). Każda grupa dostaje materiały i duży arkusz papieru lub tekturę jako podstawę pustyni.
Budowanie modelu:
- Tło pustyni:
Grupy malują piaskowy krajobraz (np. wydmy) na podstawie swojego arkusza. - Dodawanie piasku:
Dzieci przyklejają cienką warstwę piasku (lub soli) do wydm. - Skały i rośliny:
- Kamyczki przyklejają jako skały.
- Z plasteliny lub papieru tworzą kaktusy.
- Zwierzęta:
- Wycinają szablony zwierząt (np. jaszczurki, wielbłądy) z kolorowego papieru i przyklejają na swoim modelu.
- Mogą też lepić zwierzęta z plasteliny.
Pomoc nauczyciela:
Nauczyciel obchodzi grupy, pomaga w trudniejszych elementach i zachęca dzieci do dzielenia się pomysłami.
3. Prezentacja prac (10 minut)
Każda grupa pokazuje swój model:
- Dzieci opisują, co przedstawili na swojej pustyni:
- Jakie zwierzęta i rośliny tam są?
- Dlaczego te zwierzęta i rośliny mogą przetrwać na pustyni?
Podsumowanie przez nauczyciela:
- Chwali za współpracę i kreatywność.
- Wskazuje ciekawostki, np. „Czy wiecie, że fenek ma duże uszy, żeby lepiej oddawać ciepło?”.
Uwagi dla nauczyciela
Uproszczenie tematu:
Dostosuj poziom szczegółowości do wieku dzieci, skupiając się bardziej na wyglądzie pustyni niż na skomplikowanych procesach biologicznych.
Bezpieczeństwo:
Upewnij się, że dzieci ostrożnie korzystają z nożyczek i kleju.
Dostosowanie czasu:
Jeśli modelowanie trwa dłużej, można skrócić część prezentacji lub zakończyć modelem bez pełnego wykończenia detali.
Efekty pracy
Na zakończenie dzieci mają gotowe modele pustynnego ekosystemu, które mogą być wystawione w sali lub zabrane do domu. Praca pomaga rozwijać ich kreatywność, zdolności manualne i wiedzę przyrodniczą w przyjemny sposób.
Czy ten scenariusz spełnia Twoje oczekiwania? 😊
Powiedziałeś(-aś):
Czy mógłbyś dodać jakś rutynę myślenia krytyczego z zasobów zero havard
ChatGPT powiedział:
Oczywiście! Rutyny myślenia krytycznego z projektu Project Zero Harvard są świetnym narzędziem do pogłębiania refleksji i rozwijania umiejętności analizy. Dostosujmy jedną z najprostszych i najbardziej uniwersalnych rutyn, "SEE–THINK–WONDER" (ZOBACZ–MYŚL–ZASTANÓW SIĘ), aby pasowała do lekcji o pustynnym ekosystemie.
Rutyna myślenia krytycznego: "ZOBACZ–MYŚL–ZASTANÓW SIĘ"
Wbudowana w scenariusz lekcji STEAM (dla dzieci 7–9 lat)
Moment zastosowania rutyny
Rutynę można wprowadzić w części wprowadzającej (Wprowadzenie), aby skupić uwagę dzieci na zdjęciach pustyni i pobudzić ich ciekawość przed pracą nad modelem.
Kroki rutyny
ZOBACZ (SEE)
Nauczyciel pokazuje kilka zdjęć pustyni (np. krajobraz, kaktusy, jaszczurki, wydmy).
- Dzieci opisują, co widzą na zdjęciach.
- Mogą zwracać uwagę na kolory, kształty, obecność zwierząt, roślin i inne szczegóły.
- Pytania pomocnicze:
- Co widzisz na tym zdjęciu?
- Jakie elementy pustyni możesz wskazać?
MYŚL (THINK)
Dzieci zastanawiają się nad tym, dlaczego pustynia wygląda tak, jak wygląda, i jakie wyzwania może stawiać przed organizmami.
- Pytania pomocnicze:
- Dlaczego na pustyni jest tak mało roślin?
- Jak myślisz, dlaczego zwierzęta na pustyni mają określony wygląd (np. duże uszy fenka, garb wielbłąda)?
ZASTANÓW SIĘ (WONDER)
Dzieci formułują własne pytania na temat pustyni.
- Pytania pomocnicze:
- Co chciałbyś wiedzieć o pustyniach?
- Co ciekawego może jeszcze się tam znajdować?
- Jak organizmy na pustyni radzą sobie z brakiem wody?
Przykład zastosowania:
- Nauczyciel pokazuje zdjęcie pustyni z kaktusem i jaszczurką.
- Dzieci odpowiadają na pytania:
- ZOBACZ: "Widzę dużo piasku, kaktus i małego jaszczura."
- MYŚL: "Myślę, że kaktus może mieć kolce, żeby chronić się przed zwierzętami. Może jaszczurka szuka schronienia."
- ZASTANÓW SIĘ: "Zastanawiam się, jak kaktus znajduje wodę na pustyni?"
Integracja z lekcją
- Po zakończeniu rutyny nauczyciel może wyjaśnić niektóre pytania lub pozostawić je otwartymi, by dzieci szukały odpowiedzi podczas pracy nad modelem.
- Rutyna nadaje kontekst dla dalszych działań i inspiruje do tworzenia bardziej przemyślanych modeli pustyni.
Ta rutyna jest bardzo prosta i intuicyjna, idealna dla dzieci 7–9 lat, i jednocześnie pobudza ich ciekawość oraz refleksję. Czy chciałbyś dodać coś jeszcze? 😊
https://docs.google.com/document/d/18D22_U2IrZQquV6HcwdvYK-TBj9xc9vbkKa0a_sVB08/edit?usp=sharing
LINK to the Book: https://www.storyjumper.com/book/read/175446621/66fa287e37a76
- Tworzenie herbarium z lokalnymi roślinami - eBook w Bokcreator. Każda klasa dodaje zdjęcia i rysunek dwóch roślin z opisem do herbarium.
Scenariusz lekcji: "Poznajemy niezwykłe rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno"
Grupa wiekowa: 7-8 lat
Czas trwania: 45 minut
Cel główny:
Dzieci poznają rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno. Dowiedzą się, jak wspierają one bioróżnorodność i jakie mają właściwości.
Plan lekcji
1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (5 minut)
Cel: Wprowadzenie dzieci w temat roślin oraz bioróżnorodności.
- Nauczyciel zaczyna pytaniem:
"Czy znacie jakieś rośliny, które mają supermoce, pomagają ludziom i zwierzętom?" - Wyjaśnia, że dziś dzieci poznają trzy takie rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno, oraz dowiedzą się, jak są ważne dla przyrody.
- Wprowadzenie pojęcia bioróżnorodności na prostym przykładzie: "Bioróżnorodność to kiedy na łące, w ogrodzie lub lesie żyje wiele różnych roślin i zwierząt, które się wspierają".
2. Opowieść o roślinach (10 minut)
Cel: Przedstawienie najważniejszych cech nagietka, ogórecznika i przymiotna.
Nauczyciel opowiada dzieciom w prosty sposób:
Nagietek
- Jest pomarańczowy i wygląda jak małe słoneczko.
- Lubi pomagać skórze - goi rany i łagodzi ukąszenia.
- Pszczoły i motyle bardzo go lubią, bo daje im pyłek i nektar.
Ogórecznik
- Ma niebieskie, gwiazdkowe kwiatki.
- Można go jeść! Kwiatki smakują trochę jak ogórek.
- Przyciąga owady, które zapylają inne rośliny.
Przymiotno
- Ma małe, delikatne kwiatki, które wyglądają jak stokrotki.
- Jest ulubieńcem pszczół.
- Działa jak mały "filtr" dla gleby - pomaga, żeby była zdrowa.
4. Warsztat: Tworzymy "łąkę bioróżnorodności" (15 minut)
Cel: Pobudzenie kreatywności i utrwalenie wiedzy o bioróżnorodności.
- Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe kartki, kredki, wycinanki i klej.
- Zadanie: Każde dziecko rysuje swoją roślinę (nagietek, ogórecznik, przymiotno) i inne elementy łąki: pszczoły, motyle, biedronki.
- Na koniec wspólnie przyklejają swoje prace na dużym arkuszu papieru, tworząc "łąkę bioróżnorodności".
- Nauczyciel podsumowuje: "Zobaczcie, jak pięknie współpracują rośliny i owady na naszej łące. Tak wygląda bioróżnorodność w przyrodzie!"
5. Podsumowanie i zakończenie (5 minut)
Cel: Powtórzenie zdobytej wiedzy.
- Nauczyciel zadaje pytania:
- "Która roślina ma kwiatki w kształcie gwiazdek?"
- "Dlaczego bioróżnorodność jest ważna?"
- "Co daje pszczołom nagietek?"
- Na koniec każdy uczeń mówi, która roślina podobała mu się najbardziej i dlaczego.
Link to joint presentation:
https://www.canva.com/design/DAGSnF0FP9c/mnoUcx27b0Mgfo0oHi3I2g/edit?utm_content=DAGSnF0FP9c&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
- Październik - Gdybym był zwierzęciem, byłbym... - prezentacja wspólna - każdy z partnerów przygotowuje model lub obrazek/rysunek jednego zagrożonego zwierzęcia i odpowiada na pytanie „Gdybym był zwierzęciem, byłbym...” oraz pisze, dlaczego byłbym tym zwierzęciem – zapisujemy w Chatterpix „Cześć, jestem tygrysem sumatrzańskim (lub inną nazwą zwierzęcia)” i zapisujemy odpowiedź na pytanie w Canva.
Codeweek – zadania z kodowania i dekodowania na temat różnorodności biologicznej
- Listopad
- - Tydzień Edukacji Globalnej - Eksperymenty ze Zmianą Klimatu dla Dzieci i Zrób To Sam
https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO
https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX
https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2
https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp
https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN
1.We will make experiments that will help children understand various weather phenomena, natural phenomena and cataclysms, e.g. volcanoes, earthquakes, etc. Each partner chooses one experiment to do with children in class, records its demonstration and progress. Together we will create a presentation with videos.
2.We will also prepare a 3D global warming/greenhouse effect (climate change) model. We will place photos of the building in a joint presentation.
Ideas:
https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO
https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX
https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2
https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp
https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN
LINK to presentation (ebook) of Experiments: .......
Presentation "3D global warming/greenhouse effect": ..........
- Grudzień – Wiadomość z Ziemi do Ludzi – uczniowie narysują obrazki, nagrają krótką wiadomość w Chatterpix i opublikują ją w Canva. np.
- Chroń drzewa, bo są domem dla zwierząt
- oszczędzaj wodę
- segregować śmieci
- chronić pszczoły
- Masz tylko jedną Ziemię
Grudzień – PODSUMOWANIE „Co dla Ciebie znaczy ekologia” – chmura słów i nagranie wspólnego filmu: Uczniowie prostymi słowami po angielsku powiedzą „Co dla mnie znaczy ekologia”, np.: Ekologia to czysta woda, Ekologia to piękne jeziora, Ekologia to spacer po górach itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz