Bioróżnorodność

https://docs.google.com/document/d/12Rk-KCU7eOM-UtqWf107MDPXeCIF7mGjlnMUzc3UKIk/edit?usp=sharing



 Zadania:

  1. Wrzesień: 
  2. Ankieta wstępna 




  1. Logo






  1. EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI (od 16 do 22 września) 

Październik 
  •  Budujemy różne środowiska życia -  uczniowie tworzą modele przestrzenne różnych środowisk życia zwierząt - jezior, oceanów, rzek, gór, łąk, pustyń, sawann itp. Następnie je opisują i wspólnie tworzymy Wielką Księgę Różnorodności Biologicznej 


  1. Scenariusz lekcji STEAM: Tworzenie modelu ekosystemu oceanicznego

    Grupa wiekowa: 7–9 lat

    Czas trwania: 60 minut


    Cele lekcji

    1. Cel główny:
      Dzieci poznają różnorodność życia w oceanie i stworzą prosty model ekosystemu oceanicznego.

    2. Cele szczegółowe:

      • Rozwijanie wiedzy przyrodniczej (poznanie zwierząt i roślin oceanicznych).
      • Ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.
      • Rozwój myślenia krytycznego poprzez refleksję nad różnorodnością życia w oceanie.

    Materiały i narzędzia

    • Duże kartki papieru, tektura (jako podstawa modelu).
    • Niebieski papier (do tła oceanu).
    • Kolorowy papier, plastelina, masa solna.
    • Farby plakatowe i pędzle.
    • Klej, nożyczki.
    • Sznurki, patyczki (do zawieszenia elementów).
    • Szablony morskich zwierząt (np. ryb, żółwi, delfinów).
    • Modele roślin i zwierząt morskich (lub materiały do ich tworzenia).
    • Zdjęcia oceanów jako inspiracja.

    Przebieg lekcji


    1. Wprowadzenie (10 minut)

    1. Rozmowa wprowadzająca

      • Nauczyciel pyta:
        • Co to jest ocean?
        • Jakie zwierzęta i rośliny można znaleźć w oceanie?
      • Dzieci dzielą się swoimi pomysłami.
    2. Prezentacja zdjęć
      Nauczyciel pokazuje obrazy oceanów z różnymi ekosystemami (rafa koralowa, otwarte wody, głębiny).

    3. Zapowiedź projektu

      • „Dziś zbudujemy własny model oceanu! Dodamy rośliny, ryby, meduzy i inne elementy, aby pokazać, jak wygląda ocean jako ekosystem.”

    2. Rutyna myślenia krytycznego: "ZOBACZ–MYŚL–ZASTANÓW SIĘ" (10 minut)

    Nauczyciel wybiera zdjęcie (np. rafy koralowej) i wspólnie z dziećmi stosuje rutynę.

    1. ZOBACZ (SEE)
      • Dzieci opisują, co widzą na zdjęciu: „Widzę kolorowe ryby, koralowce, wodę.”
    2. MYŚL (THINK)
      • Dzieci zastanawiają się, dlaczego ocean wygląda tak: „Myślę, że koralowce to dom dla ryb.”
    3. ZASTANÓW SIĘ (WONDER)
      • Dzieci formułują pytania:
        • „Jak ryby oddychają pod wodą?”
        • „Dlaczego koralowce są takie kolorowe?”

    Rutyna wprowadza ciekawość i ukierunkowuje uwagę na istotne elementy ekosystemu oceanu.


    3. Tworzenie modelu (30 minut)

    1. Podział na grupy
      Dzieci pracują w zespołach (4-5 osób). Każda grupa buduje wybrany fragment oceanu, np. rafę koralową, dno oceaniczne, otwartą wodę.

    2. Budowanie modelu

      • Tło oceanu:
        Grupy przyklejają niebieski papier jako wodę. Mogą dodać farbami gradient kolorów (ciemniejsze głębiny).
      • Rośliny oceaniczne:
        Z plasteliny lub papieru tworzą wodorosty, koralowce i inne rośliny.
      • Zwierzęta:
        • Wycinają z kolorowego papieru ryby, meduzy i inne morskie stworzenia.
        • Zwierzęta zawieszają na sznurkach, by "pływały" w oceanie, lub przyklejają do dna.
      • Szczegóły dna:
        Przyklejają kamyki, muszle lub ich papierowe odpowiedniki.
    3. Pomoc nauczyciela

      • Nauczyciel krąży między grupami, zachęca do pomysłowości i pomaga w trudniejszych technicznie elementach.

    4. Prezentacja prac (10 minut)

    1. Każda grupa prezentuje swój model

      • Dzieci opowiadają, co przedstawili:
        • Jakie zwierzęta i rośliny znajdują się w ich modelu?
        • Dlaczego wybrali te elementy?
    2. Refleksja nad oceanem jako ekosystemem

      • Nauczyciel pyta:
        • Dlaczego ocean jest ważny dla ludzi?
        • Co się stanie, jeśli znikną niektóre zwierzęta z oceanu?













 scenariusz lekcji STEAM: Tworzenie modelu ekosystemu pustynnego

Grupa wiekowa: 7–9 lat

Czas trwania: 60 minut


Cele lekcji

  1. Cel główny:
    Dzieci poznają, jak wygląda życie na pustyni i stworzą prosty model ekosystemu pustynnego.

  2. Cele szczegółowe:

    • Rozwijanie wiedzy przyrodniczej (poznanie zwierząt i roślin pustynnych).
    • Ćwiczenie zdolności manualnych i kreatywności.
    • Nauka współpracy w grupie.

Materiały i narzędzia

  • Duże kartki papieru lub tektura (jako podstawa modelu).
  • Kolorowy papier, klej, nożyczki, plastelina.
  • Farby plakatowe i pędzle.
  • Piasek (ewentualnie sól gruboziarnista jako zamiennik).
  • Małe kamyczki lub papierowe kuleczki.
  • Szablony prostych zwierząt i roślin do wycinania.
  • Zdjęcia pustyni do pokazania na początku lekcji (można wydrukować lub pokazać na tablicy multimedialnej).

Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie (10 minut)

Rozmowa wprowadzająca:

Nauczyciel pyta dzieci: 
Co to jest pustynia?
Czy na pustyni coś żyje? Jakie zwierzęta i rośliny tam spotkamy?
Dzieci dzielą się swoimi pomysłami.
Krótka prezentacja zdjęć:Pustynia to miejsce, gdzie jest bardzo mało wody.Na pustyni rosną specjalne rośliny, np. kaktusy, które potrafią długo przechowywać wodę. Na pustyni żyją np  wielbłądy i fenki.

Zapowiedź zadania:
„Dziś zbudujemy naszą własną pustynię! Na naszym modelu pokażemy piasek, skały, rośliny i zwierzęta, które tam żyją.”

2. Tworzenie modelu (40 minut)
Podział na grupy:
Dzieci pracują w grupach (4-5 osób). Każda grupa dostaje materiały i duży arkusz papieru lub tekturę jako podstawę pustyni.

Budowanie modelu:

Tło pustyni:
Grupy malują piaskowy krajobraz (np. wydmy) na podstawie swojego arkusza.
Dodawanie piasku:
Dzieci przyklejają cienką warstwę piasku (lub soli) do wydm.
Skały i rośliny:
Kamyczki przyklejają jako skały.
Z plasteliny lub papieru tworzą kaktusy.
Zwierzęta:
Wycinają szablony zwierząt (np. jaszczurki, wielbłądy) z kolorowego papieru i przyklejają na swoim modelu.
Mogą też lepić zwierzęta z plasteliny.
Pomoc nauczyciela:
Nauczyciel obchodzi grupy, pomaga w trudniejszych elementach i zachęca dzieci do dzielenia się pomysłami.

3. Prezentacja prac (10 minut)
Każda grupa pokazuje swój model:
Dzieci opisują, co przedstawili na swojej pustyni:
Jakie zwierzęta i rośliny tam są?
Dlaczego te zwierzęta i rośliny mogą przetrwać na pustyni?
Podsumowanie 


https://docs.google.com/document/d/18D22_U2IrZQquV6HcwdvYK-TBj9xc9vbkKa0a_sVB08/edit?usp=sharing 

 

LINK to the Book: https://www.storyjumper.com/book/read/175446621/66fa287e37a76

  1. ====================================================================

  2. Tworzenie herbarium z lokalnymi roślinami - eBook w Bokcreator. Każda klasa dodaje zdjęcia i rysunek dwóch roślin z opisem do herbarium.













Scenariusz lekcji: "Poznajemy niezwykłe rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno"

Grupa wiekowa: 7-8 lat

Czas trwania: 45 minut

Cel główny:

Dzieci poznają rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno. Dowiedzą się, jak wspierają one bioróżnorodność i jakie mają właściwości.


Plan lekcji


1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (5 minut)
Cel: Wprowadzenie dzieci w temat roślin oraz bioróżnorodności.
Nauczyciel zaczyna pytaniem:

"Czy znacie jakieś rośliny, które mają supermoce, pomagają ludziom i zwierzętom?"
Wyjaśnia, że dziś dzieci poznają trzy takie rośliny: nagietek, ogórecznik i przymiotno, oraz dowiedzą się, jak są ważne dla przyrody.
Wprowadzenie pojęcia bioróżnorodności na prostym przykładzie: "Bioróżnorodność to kiedy na łące, w ogrodzie lub lesie żyje wiele różnych roślin i zwierząt, które się wspierają".

2. Opowieść o roślinach (10 minut)
Cel: Przedstawienie najważniejszych cech nagietka, ogórecznika i przymiotna.
Obserwacja kierowana. 

Nagietek

Jest pomarańczowy i wygląda jak małe słoneczko.
Lubi pomagać skórze - goi rany i łagodzi ukąszenia.
Pszczoły i motyle bardzo go lubią, bo daje im pyłek i nektar.

Ogórecznik

Ma niebieskie, gwiazdkowe kwiatki.
Można go jeść! Kwiatki smakują trochę jak ogórek.
Przyciąga owady, które zapylają inne rośliny.

Przymiotno

Ma małe, delikatne kwiatki, które wyglądają jak stokrotki.
Jest ulubieńcem pszczół.
Działa jak mały "filtr" dla gleby - pomaga, żeby była zdrowa.


4. Warsztat: Tworzymy "łąkę bioróżnorodności" (15 minut)
Cel: Pobudzenie kreatywności i utrwalenie wiedzy o bioróżnorodności.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe kartki, kredki, wycinanki i klej.
Zadanie: Każde dziecko rysuje swoją roślinę (nagietek, ogórecznik, przymiotno) i inne elementy łąki: pszczoły, motyle, biedronki.
Na koniec wspólnie przyklejają swoje prace na dużym arkuszu papieru, tworząc "łąkę bioróżnorodności".
Nauczyciel podsumowuje: "Zobaczcie, jak pięknie współpracują rośliny i owady na naszej łące. Tak wygląda bioróżnorodność w przyrodzie!"

5. Podsumowanie i zakończenie (5 minut)
Cel: Powtórzenie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel zadaje pytania:"Która roślina ma kwiatki w kształcie gwiazdek?"
"Dlaczego bioróżnorodność jest ważna?"
"Co daje pszczołom nagietek?"
Na koniec każdy uczeń mówi, która roślina podobała mu się najbardziej i dlaczego.

Link to joint presentation: 

https://www.canva.com/design/DAGSnF0FP9c/mnoUcx27b0Mgfo0oHi3I2g/edit?utm_content=DAGSnF0FP9c&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

  1. ===================================================================
  2. Gdybym był zwierzęciem, byłbym... -  prezentacja wspólna - każdy z partnerów przygotowuje model lub obrazek/rysunek jednego zagrożonego zwierzęcia i odpowiada na pytanie „Gdybym był zwierzęciem, byłbym...” oraz pisze, dlaczego byłbym tym zwierzęciem – zapisujemy w Chatterpix „Cześć, jestem tygrysem sumatrzańskim (lub inną nazwą zwierzęcia)” i zapisujemy odpowiedź na pytanie w Canva.











  1. Codeweek – zadania z kodowania i dekodowania na temat różnorodności biologicznej; my przygotowujemy propozycję dla dzieci ze szkoły partnerskiej, a oni dla nas. 

     







  1. =====================================================================
  2. Listopad 

  3. - Tydzień Edukacji Globalnej -  Eksperymenty ze Zmianą Klimatu dla Dzieci i Zrób To Sam 

https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO 

https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX 

https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2 

https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp 

https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN 




 Ideas: 

https://youtu.be/j2pYsTIXMkA?si=0OKS649u85DmsfZO 

https://youtu.be/qpQPEkc3cVE?si=E9tGIzJ3Ld_I3HHX 

 

https://youtu.be/QFAqRCyd-Vo?si=iZyTPXP-JVlRfdm2 

https://youtu.be/0TUuGBOWqzg?si=skmUR1uZRtuSbwPp 

https://youtu.be/J68khPuFJjw?si=cNx2XxnQEVZm2GpN 

 


 ================================================================


Wiadomość z Ziemi do Ludzi –  uczniowie narysują Ziemię  nagrają krótką wiadomość w Chatterpix i opublikują ją w Canva. 
























  1. =================================================================

  1. Climate Change Experiments - The Global Education Week

  2. Zadanie polegające na przeprowadzaniu eksperymentów klimatycznych z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu (np. trzęsienie ziemi, wybuch wulkanu, topnienie lodu, parowanie) oraz analizie wpływu zjawisk naturalnych na różnorodność biologiczną idealnie wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju (SDG). Rozwija ono kompetencje cyfrowe, naukowe, twórcze, komunikacyjne i społeczne, a także podnosi świadomość ekologiczną i przygotowuje dzieci do stawiania czoła globalnym wyzwaniom środowiskowym.

 Zadanie realizowane w ramach międzynarodowej współpracy eTwinning, czyli partnerstw edukacyjnych, które wspólnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Przeprowadzimy eksperymenty, które pomogą dzieciom zrozumieć różne zjawiska pogodowe, zjawiska naturalne i kataklizmy, np. wulkany, trzęsienia ziemi itp. Każdy partner wybiera jeden eksperyment do przeprowadzenia z dziećmi w klasie, rejestruje jego przebieg i postępy. Wspólnie stworzymy prezentację z filmami.


https://docs.google.com/document/d/14No6lQowJMehH2hu_lxlAwXAHos3-YSIyMpzm7ym7hM/edit?usp=sharing 


LINK do prezentacji (ebook) eksperymentów:

https://www.canva.com/design/DAGXIhNapfw/76Tpil1nse0wVKLDBtP-ZQ/edit?utm_content=DAGXIhNapfw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton




















===================================================================




  1. Uczniowie tworzą krótkie filmy edukacyjne w ChatterPix, przedstawiające, dlaczego czyste powietrze ma kluczowe znaczenie dla bioróżnorodności. Filmy powinny zawierać przesłanie ekologiczne, np. dotyczące ochrony lasów jako naturalnych filtrów powietrza lub ograniczenia smogu.
    Każda klasa nagrywa wiadomość od swojego „ptasiego bohatera” (np. „Cześć, jestem sową! Czyste powietrze to mój dom!”).
    Tworzymy wspólną prezentację w Canva z filmami, które można zaprezentować podczas wydarzeń ekologicznych: 
    https://www.canva.com/design/DAGfTc-Ooak/W68zer5kvG4BqPSctFVSUA/edit?utm_content=DAGfTc-Ooak&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton













  1.  


    We monitor the air quality around us:

    Dzieci obserwują jakość i czystość powietrza w swoim najbliższym otoczeniu za pomocą aplikacji na telefon, która pozwala im badać jakość powietrza. Zrzuty ekranu z obserwacjami umieszczamy w dzienniku.


    Rozmawiamy z naszymi uczniami na następujące tematy:


    Skąd bierze się smog?

    Jak wpływa on na nasze zdrowie?

    Co każdy z nas może zrobić, aby poprawić jakość powietrza?















======================================================================


Zajęcia:

Każda klasa tworzy infografiki w Piktochart (aplikacji AI do generowania infografik) na temat lokalnych gatunków drzew, ich roli w produkcji tlenu i ich wpływie na zwierzęta.

















  1. Common Presentation:https://www.canva.com/design/DAGfThL8FFo/AQqgwVFFjKlbJsgJOoGclg/edit?utm_content=DAGfThL8FFo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton







  1. Common Presentation (Film) POEM: "I AM A TREE" by Nancy Kopman.https://www.canva.com/design/DAGfTkapXMw/5KGL9p_wqPHFpXMTlwSI2Q/edit?utm_content=DAGfTkapXMw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 

  2. ==================================

  3. Uczniowie dokumentują znaczenie wody dla lokalnych ekosystemów i różnorodności biologicznej, tworząc wspólną interaktywną mapę wodną.

    Zadania:

    Uczniowie robią zdjęcia lokalnych zbiorników wodnych (rzek, jezior, źródeł) i dokumentują, które gatunki zwierząt i roślin są od nich zależne.

    Korzystając z Google Earth, każda klasa tworzy mapę lokalnego ekosystemu wodnego, dodając zdjęcia, opisy i krótkie filmy.https://earth.google.com/earth/d/1iViR5bDF6X_f__S3vkXnWdGED-YmAfeq?usp=sharing

    Tworzenie wspólnej prezentacji w Canva, w której każda szkoła opisuje jedno zagrożenie dla wody w swoim regionie i sposoby jego rozwiązania.

Students document the importance of water for local ecosystems and biodiversity by creating a shared interactive water map.

Activities:

Students take photos of local water bodies (rivers, lakes, springs) and document which species of animals and plants depend on them.

Using Google Earth, each class maps their local water ecosystem, adding photos, descriptions and short videos.https://earth.google.com/earth/d/1iViR5bDF6X_f__S3vkXnWdGED-YmAfeq?usp=sharing 

Creating a joint presentation in Canva, where each school describes one water threat in their region and how to solve it.

https://www.canva.com/design/DAGfTviB9Ew/-1-AixNWk6U896SmhH5E7w/edit?utm_content=DAGfTviB9Ew&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 

Water Pollution Experiments

1. Oil Spill Science Experiment

Common presentation:
https://www.canva.com/design/DAGmCTV8x_g/i4_bT_qNCgZZFP-pLL-IUQ/edit?utm_content=DAGmCTV8x_g&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 





















2. Observing what pH does the water have?



Common presentation: https://www.canva.com/design/DAGgiCk0OQI/rm89TQS4ns3t0WbsV9568Q/edit?utm_content=DAGgiCk0OQI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 

Common presentation: https://www.canva.com/design/DAGgiCk0OQI/rm89TQS4ns3t0WbsV9568Q/edit?utm_content=DAGgiCk0OQI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 






































===================================================================

  1. message from Earth to People - International Day of Biological Diversity 22 May 2025







  2. ===================================================================

The Voice of Nature - Celebrate Earth Day - April 22

🌏 Dzień Ziemi 🌍 

„Głos natury – manifest Ziemi”

 Spektakl kukiełkowy – „Głosy natury”
 Uczniowie tworzą lalki do teatru na patyku. Przygotujcie teatr – dekoracje, rekwizyty. Nagrajcie krótką scenę (1-3 minuty) prostym językiem angielskim. . Przekaz powinien być jasny i zrozumiały. Prześlijcie swoje wideo:
Dodajcie wideo do naszego wspólnego filmu w Canva. Pamiętajcie, aby nagrywać w orientacji poziomej.




























==================================================================

  1. PODSUMOWANIE „Co dla Ciebie znaczy ekologia” – chmura słów i nagranie wspólnego filmu: Uczniowie prostymi słowami po angielsku powiedzą „Co dla mnie znaczy ekologia”, np.: Ekologia to czysta woda, Ekologia to piękne jeziora, Ekologia to spacer po górach itp. 










  1. LINK to Canva presentation:https://www.canva.com/design/DAGfTAsnjt4/UpNgGNDMhJ2T5sJA8F0jpA/edit?utm_content=DAGfTAsnjt4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton 

  2. foto

  1. ========================================================================


 Ewaluacja projektu













Spotkanie z  partnerami 





Wynikiem projektu jest interaktywna prezentacja „Bioróżnorodność”, zawierająca kompleksowe materiały edukacyjne, które mogą być wykorzystywane zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów w celu pogłębienia wiedzy na temat bioróżnorodności i ochrony środowiska. Stworzone zasoby wspierają rozwój umiejętności cyfrowych, kreatywności i proekologicznych postaw, przyczyniając się do kształtowania świadomych i odpowiedzialnych obywateli.


Europejski Tydzień Mobilności (16–22 września)

Każda klasa stworzyła oryginalne hasło związane ze zrównoważoną mobilnością oraz przygotowała plakaty i banery promujące swoje przesłanie. Uczniowie nagrali krótkie filmy z hasłami, a wszystkie materiały zostały zebrane w prezentacji cyfrowej stworzonej w programie Canva. Dodatkowo klasy zbudowały modele ekologicznych pojazdów napędzanych energią odnawialną, które opisały i sfotografowały. 

Cel: Podnoszenie świadomości na temat zrównoważonej mobilności i zachęcanie do aktywnego udziału w ekologicznym transporcie.


CODEWEEK

Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie wykonywali zadania związane z kodowaniem i dekodowaniem dotyczące różnorodności biologicznej. Działania te rozwijały ich logiczne myślenie i umiejętności technologiczne w kontekście ekologicznym.

Cel: Doskonalenie umiejętności myślenia cyfrowego i komputerowego poprzez tematy związane ze środowiskiem.


Tworzenie zielnika z lokalnymi roślinami

Każda klasa zebrała lokalne rośliny, dokumentując je zdjęciami i rysunkami. Opisy roślin zostały zebrane w formie ebooka przy użyciu programu Bokcreator, tworząc wspólny zielnik edukacyjny dostępny dla wszystkich partnerów projektu.

Cel: Promowanie wiedzy o lokalnej florze oraz rozwijanie umiejętności badawczych i dokumentacyjnych.


Budowanie różnych siedlisk zwierząt

Uczniowie skonstruowali przestrzenne modele różnych siedlisk naturalnych, takich jak jeziora, oceany, rzeki, góry, łąki, pustynie i sawanny. Każde siedlisko zostało dokładnie opisane, co przyczyniło się do powstania Wielkiej Księgi Różnorodności Biologicznej.

Cel: Pogłębienie zrozumienia różnorodnych ekosystemów i znaczenia ochrony siedlisk.


„Gdybym był zwierzęciem, byłbym…”

Każdy partner przygotował model lub ilustrację zagrożonego gatunku zwierzęcia i nagrał krótką wiadomość za pomocą aplikacji Chatterpix, odpowiadając na pytanie „Gdybym był zwierzęciem, byłbym…” i wyjaśniając swój wybór. Materiały te zostały zebrane w prezentacji Canva.

Cel: Rozwijanie empatii wobec zagrożonych gatunków i zachęcanie do kreatywnej autoekspresji.


Eksperymenty dotyczące zmian klimatycznych – Tydzień Edukacji Globalnej

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie przeprowadzili proste eksperymenty naukowe ilustrujące skutki zmian klimatycznych, korzystając z dostępnych filmów instruktażowych. Eksperymenty te pomogły im zrozumieć przyczyny i konsekwencje zjawisk klimatycznych.

Cel: Zapewnienie praktycznego zrozumienia zmian klimatycznych i ich skutków.


Strażnicy czystego powietrza

Uczniowie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych dotyczących ochrony powietrza, poznając rolę roślin w oczyszczaniu atmosfery. Przygotowali plakaty i prezentacje promujące zdrowe, czyste powietrze.

Cel: Podniesienie świadomości na temat jakości powietrza i zdrowia środowiska.


Drzewa jako filtry powietrza

Uczniowie badali wpływ drzew i roślin na jakość powietrza poprzez obserwacje i eksperymenty. Ich odkrycia zostały wykorzystane w materiałach edukacyjnych projektu.

Cel: Podkreślenie ekologicznej roli drzew i promowanie odpowiedzialności za środowisko.


Woda – źródło życia

Eksperymenty i lekcje skupiały się na roli wody w przyrodzie i życiu człowieka, podkreślając jej znaczenie i potrzebę ochrony.

Cel: Zwiększenie świadomości na temat kluczowej roli wody i konieczności jej ochrony.


Głos natury – obchody Dnia Ziemi (22 kwietnia)

W Dzień Ziemi uczniowie stworzyli prace plastyczne, nagrania i krótkie wiadomości dotyczące ochrony planety, które zostały udostępnione na platformach cyfrowych projektu.

Cel: Zachęcenie do działania na rzecz ochrony środowiska i kreatywnej komunikacji.


Wiadomość od Ziemi do ludzi – Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (22 maja 2025 r.)

Uczniowie stworzyli rysunki i nagrania głosowe zawierające ważne przesłania ekologiczne, takie jak „Chroń drzewa, ponieważ są one domem dla zwierząt” i „Segreguj odpady”. Przesłania te zostały zaprezentowane w formie cyfrowej.

Cel: Podnoszenie świadomości na temat różnorodności biologicznej i odpowiedzialnego zachowania wobec środowiska.


„Co oznacza dla Ciebie ekologia?” – Podsumowanie projektu

Na zakończenie projektu uczniowie nagrali krótkie wypowiedzi w języku angielskim, w których zastanawiali się nad tym, co ekologia oznacza dla nich w codziennym życiu. Zostały one zebrane w wspólnym filmie i chmurze słów podsumowującej wpływ projektu.

Cel: Refleksja i utrwalenie wiedzy na temat ekologii i odpowiedzialności za środowisko.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz