2022/2023
Cele projektu:
wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i
posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony
przyrody;
działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na
terenie naszego kraju i świata;
rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce
Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu
oraz przysłanie sprawozdania (krótki opis zadań plus co najmniej 3 zdjęcia) na adres
akademia.swietlicowa@gmail.com. Termin przysłania sprawozdań mija 9 czerwca
2023 r
Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA
Europejskie powitania – stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich. WRZESIEŃ
Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
Wassily Kandinsky ( Rosja)
Georges Seurat ( Francja)
Gustav Klimt ( Bruksela)
Kuba - Pani Krysia
Inga - Pani Kasia
Kraj Andersena i klocków Lego – Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci.Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy).
International-lego-dayModuł II: ŻÓŁTY – AZJA
1. Tradycja parzenia herbaty – zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania.
Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks)
esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez
dorysowanie elementów inną techniką. ( STYCZEŃ)
5. Kamishibai i Teatr Cieni – zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i
wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy).
Moduł III: CZARNY – AFRYKA
1. Madagaskar – gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album
obrazkowy z krótkimi opisami.
3. Nil – najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt,
których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi
charakterystyczna nić rzeki.
5. Śladami Stasia i Nel – spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące
zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet.
Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA
1. Wielka Rafa Koralowa – wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna.
Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana).
3. Kangur i emu – dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy
sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do
celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne).
Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT
1. Budowle świata – prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie
przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z
budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
3. Flagi świata – gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20
par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów.
Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA
3. „Fabryka snów” – z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru).
5. Piniata – Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z pae.pieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu).
2021/2022
W tym roku Świetliczaki "tropią" zagadki.
Projekt eTwinning "Świetliczaki na tropie zagadek" powstał jako propozycja współpracy między świetlicami, realizującymi zaproponowany przez czasopismo Świetlica w Szkole program pod tym samym tytułem. Głównym celem obu projektów było rozwijanie zainteresowań, a zwłaszcza ciekawości poznawczej uczniów. Projekt eTwinning dodatkowo kładzie nacisk na zaznajamianie uczniów z technologią cyfrową. W trakcie trwającego od października do maja projektu uczniowie pod kierunkiem swoich, nie mniej ciekawych świata, nauczycieli, poszukiwali odpowiedzi i zadawali pytania, tworzyli i rozwiązywali zagadki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Materialnym efektem ich współpracy są: wizytówki zespołów w formie zagadek, kalendarz adwentowy z interaktywnymi zagadkami, zaszyfrowane życzenia świąteczne, e-książeczka o nazwach miejscowości, video z wiosennymi zagadkami, i 2 prezentacje: Ciekawe, z czego to jest zrobione i Świetlicowa encyklopedia. Cele projektu
- wychowanie aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą ucznia;
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
- działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
- rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
- zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
Rezultaty projektu eT
Zadania
Wrzesień
Pomidor – warzywo czy owoc? Prezentacja owoców i warzyw. Wykonanie sałatki.
Co się dzieje gdy wiatr wieje? Ciekawostki związane z wiatrem. Obserwacja wiatru.
Listopad
Projekt własnego wynalazku z opisem – szkic.Zad 7
Grudzień
Co ma piernik do wiatraka? Skąd się bierze mąka? Co dominowało w menu naszych przodków? Jeśli nie chleb, to co? – wykonanie mini rzeźb z masy solnej.
Jgik tp szrfy? Zaszyfrowane wiadomości. Jak kiedyś szyfrowano tajne informacje. Szyfry dla dzieci. Opracowanie szyfru – dzieci wymyślają swój własny szyfr w zespołach.
Poznajemy szyfr Polibiusza i szyfrujemy w nim świąteczne życzenia dla kolegów z projektu eTwinning.
Czy czas ma skrzydła? Historia mierzenia czasu. Zegary – ciekawostki. Zaprojektowanie tarczy zegara na papierowym talerzyku.
Ile jaskółek wiosnę zwiastuje? Przysłowia o ptakach. Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wybranego ptaka – technika dowolna
Czym pachną pory roku? Rozmowa o kwiatach charakterystycznych dla różnych pór roku. Moc kwiatów – kwiaty jako ozdoby, symbole i surowce. „Kwiaty we włosach” – praca plastyczna – portret Fridy Kahlo.
Maj Nie wszystko gwiazda co się
świeci… i dlaczego księżyc czasem wygląda jak rogalik? Zajęcia tematyczne dotyczące kosmosu.
Piła czy młot?
Po co rybom narzędzia?
Zaznajomienie dzieci z najdziwniejszymi rybami występującymi w wodach całego świata.
Wykonanie pracy plastycznej „Podwodny świat” z wizerunkiem wybranej ryby.
Gdzie jest zwierzę? Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem „Mimikry”. Praca plastyczna: „Kameleon”.
Czy kolory mogą straszyć? Rozmowa o odstraszających barwach występujących w przyrodzie.
Jak zostać piratem? Bajki o piratach – seans filmowy lub zajęcia czytelnicze.
„Gra w okręty” – zawody.
Zorganizowanie różnych zabaw ruchowych inspirowanych tematem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz