15 września na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kropki. To wyjątkowe święto, które powstało, by inspirować dzieci (i dorosłych!) do odkrywania swoich talentów, rozwijania wyobraźni i budowania wiary we własne możliwości.
Przesłanie Dnia Kropki
Święto to przypomina nam, że każdy ma w sobie coś wyjątkowego. Nawet najmniejszy krok, najmniejszy gest odwagi – symboliczna „kropka” – może otworzyć drogę do czegoś wielkiego. Dzień Kropki uczy, że warto próbować, eksperymentować i nie bać się porażek.
Dlaczego to ważne w pracy z dziećmi?
Wspieranie dzieci w odkrywaniu ich mocnych stron ma ogromne znaczenie:
Buduje poczucie własnej wartości – dzieci, które wiedzą, co potrafią, chętniej podejmują nowe wyzwania.
Rozwija kreatywność – swoboda w wyrażaniu siebie pozwala tworzyć bez ograniczeń.
Pomaga w przełamywaniu nieśmiałości – czasem wystarczy jeden mały krok, by uwierzyć we własne możliwości.
Kształtuje postawę otwartości – dzieci, które akceptują swoje talenty, łatwiej dostrzegają i doceniają mocne strony innych.
Jak świętowaliśmy w naszej świetlicy?
Podczas Dnia Kropki w świetlicy bawiliśmy się kolorami, wzorami i oczywiście… kropkami! Dzieci tworzyły własne prace plastyczne, szukały swoich ukrytych talentów, a także rozmawiały o tym, co w sobie lubią i co potrafią najlepiej. To był dzień pełen radości, twórczych odkryć i wzajemnych inspiracji.
👉 Dzień Kropki to nie tylko święto kreatywności – to także lekcja odwagi i wiary w siebie. Każde dziecko ma swoją wyjątkową „kropkę” – wystarczy pomóc mu ją odnaleźć i dać przestrzeń do rozwinięcia skrzydeł.
Zdrowy talerz pełen historii
Ułóżcie plasterki warzyw i owoców tak, by opowiedzieć krótką, zabawną historię: może to przygoda Kropki na łące, może kosmiczna wyprawa na talerzu? Zdjęcie talerza niech stanie się tłem do nagrania słuchowiska-opowiadania o zdrowych kropkach.Słuchowiska - KLIK
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
curi.live 513847
ZADANIE Kropka w dziełach wielkich mistrzów
Przyjrzymy się abstrakcyjnym kompozycjom Kandinsky’ego, surrealizmowi Magritte’a, nieskończonym plamom Kusamy i geometrycznym falom Delaunaya.https://wakelet.com/i/invite?code=k8l3mzx4
Scenariusz: „Kropkowe opowieści Vashti”
Cel zajęć:
Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej dzieci poprzez inspirowanie się sztuką Kandinsky’ego, Magritte’a, Kusamy i Delaunaya, w nawiązaniu do książki P. Reynoldsa „Kropka”.
1. Wprowadzenie – bajka o Vashti
Nauczyciel opowiada:
„Vashti postanowiła sprawdzić, co malują inni malarze. Wybrała się w podróż do wielkich artystów. Kandinsky pokazał jej tańczące linie i kolory, Magritte – dziwne, zaczarowane światy, Kusama – morze kropek bez końca, a Delaunay – tęczowe fale i kręgi. Vashti zapragnęła spróbować wszystkiego, a jej kropka razem z nią. Jak wyglądałaby kropka namalowana przez tych artystów?
2. Inspiracje – oglądamy obrazy
-
Pokaz slajdów lub wydruków dzieł Kandinsky’ego, Magritte’a, Kusamy, Delaunaya.
-
Krótka rozmowa: Co widzicie? Co jest niezwykłe? Jakie emocje budzą te obrazy?
3. Zadanie plastyczne – „Moja kropka w podróży”
-
Dzieci dostają karton A3, farby, kredki, wycinki z kolorowych gazet.
-
Zaczynają od narysowania lub naklejenia jednej kropki (jak Vashti).
-
Wokół kropki rozwijają swoją kompozycję, inspirując się stylami artystów:
-
Kandinsky – linie, rytmy, kolory,
-
Magritte – coś dziwnego, zaskakującego,
-
Kusama – mnóstwo kropek, powtarzanie,
-
Delaunay – fale, koła, kręgi tęczy.
-
4. Zakończenie – wystawa kropkowych opowieści
-
Dzieci układają prace obok siebie na podłodze lub ścianie.
-
Nauczyciel mówi: „Popatrzcie – Vashti pomogła Wam stworzyć niezwykłą galerię kropek. Każda z nich ma swoją własną opowieść, a wszystkie razem tworzą magiczną podróż przez sztukę.”
https://wakelet.com/i/invite?code=k8l3mzx4
Epizody z życia Kropki
Każdy z Was zostaje autorem krótkiego opowiadania: Oblicza Kropki... – może kropka jako dopełnienie barwy zaczaruje każdy kolor tęczy albo zamieni się w mądrą gwiazdę albo przemówi do Was z kartek książki? Najważniejsze, by pokazać, co dla Was znaczy kropka.
Piszemy historię, krótki epizod z życia Kropki, dobieramy ilustracje, a potem wspólnie czytamy i podziwiamy, jak różnorodna jest nasza mała, okrągła bohaterka.
Książeczka - KLIK
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz